Annons:
Etikettetik-moral
Läst 1019 ggr
Skorpion76
5/28/16, 11:45 AM

Hur lätt är det att säga ifrån?

Det är möjligt att det har ändrats nu. Det var trots allt ett bra tag sedan jag gick i skolan och är jag gick i skolan fanns inte LSS heller, men jag undrar ändå vad du som läser det här tycker. Som funktionshindrad är du beroende av hjälp och dessutom förväntas du samarbeta med den som ska hjälpa dig. Du förväntas göra som du lir tillsagd och självklart håller jag med om att det verkligen gör smidigt när samarbetet verkligen fungerar, men hur ska du göra om den som är tillsatt för att hjälpa dig är den som kränker dig? Vart ska du vända dig för att få hjälp? LSS är visserligen en riktigt bra lag, men när du ännu inte är myndig är det trots allt de vuxna som bestämmer och de kan säga saker dom att du inte ska vara otrevlig och att det är bäst för dig själv om du gör som du blir tillsagd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Calcifer
5/28/16, 11:52 AM
#1

Har ingen aning om vad du ens menar. Om man blir illa behandlad av den som ska hjälpa en kan man anmäla eller kräva att få en ny kontakt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
5/28/16, 12:26 PM
#2

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar?

Att vuxna säger till minderåriga att inte vara otrevlig låter som en ganska bra uppmaning men det är kanske inte så du menar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
5/28/16, 12:39 PM
#3

Nyversion av de kränkande hjälpedelskonsulenterna?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
5/28/16, 1:26 PM
#4

#3 Nej, det är det inte även om jag tycker att det är viktigt att diskutera.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
5/28/16, 1:44 PM
#5

Du skriver ju själv att det är längesedan du gick i skolan och att det kan ha ändrats så jag förstår inte riktigt vad det är du vill diskutera?

Alla barn oavsett handikapp eller inte så försöker ju vuxna och föräldrar så att säga lära barnen för livet. 

Det är ju en bra hjälp för att lära sig hur man fungerar i grupp bland annat. Att aldrig förmana ett barn eller låta barnet göra vad som helst, hur som helst, är ju bara att stjälpa för barnet inför det vuxna livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
5/28/16, 1:54 PM
#6

#5 Självklart behöver ett barn eller en ung person lära för livet. Det är alldeles självklart, men för den saken skull ska man inte acceptera att bli kränkt. om man då är funktionshindra blir det extra mycket krångligare eftersom man är beroende av hjälp.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Calcifer
5/28/16, 2:04 PM
#7

#6 Och hur är det nu du har blivit kränkt då? Samma gamla historia som du dragit flera gånger förut eller något nytt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
5/28/16, 2:36 PM
#8

#6 Har du sökt hjälp som vuxen för de problem du upplevde som barn? Om inte så kanske det är en bra idé.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
5/28/16, 3:01 PM
#9

Skorpion76 utifrån den frågeställning du har i TS så är svaret enkelt.  Är det en elevassistent som bara hjälper en i skolan så kan man prata med läraren eller rektorn eller föräldrarna.
Är det mer en personlig assistent som hjälper till både i skolan och privatlivet så pratar man förslagsvis med föräldrarna.

Som barn så är det oftast föräldrarna man vänder sig till om man blir illa behandlad på nåt sätt så får de agera.

Handlar det återigen om hjälpmedelskonsulenter som man bara träffar några få gånger så har den frågan diskuterats förut och svaret kommer bli lika som förut.

.

Skorpion76
5/28/16, 7:55 PM
#10

#7 Jag hade en elevassistent som verkligen tryckte ner mig och egenligen borde jag ha berättat det här för mamma, men jag kunde inte.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
5/28/16, 8:37 PM
#11

#10 Varför kunde du inte? Någon ny ursäkt den här gången?

Skorpion76 du är på god väg att bli en självständig ung kvinna o vi är många som stödjer dig i det, ändå slirar du hela tiden tbx till att det är andra som har ansvaret. Väx upp!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
5/28/16, 9:15 PM
#12

#10 Dags att släppa taget om det nu, faktiskt. Ja, du borde sagt ifrån men att leva i det förflutna hjälper ingen, allra minst dig. Jag har också blivit utsatt för saker som jag borde ha sagt ifrån om, samt där jag sa ifrån men det inte gjorde någon skillnad - men det gör mig inget gott att fortsätta älta över det i nuläget. Om det fortfarande tynger dig bör du kontakta psykiatrin för att få hjälp att ta itu med dina känslor kring det så att du kan lägga det bakom dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skorpion76
5/29/16, 6:27 AM
#13

#11 För att det var pinsamt helt enkelt. Det som ### klagade på mig för var att jag betedde mig vedervärdigt emot min mamma, men dock är det viktigt att komma ihåg att hon inte kunde peka på någonting konkret, vilket gjorde det hel ännu konstigare.  Det är alldeles riktigt att jag inte kan förändra någonting av det som har varit, men jag vill ändå berätta det här som ett varnande exempel på hur svårt det är att som funktionsnedsatt få hjälp ifall ens elevassistent eller liknande är elak emot en.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
annia1
5/29/16, 11:43 PM
#14

Skorpion76 det sista du skriver stämmer ju inte. 'Att det visar hur svårt det är för barn (personer) med funktionsnedsättning att få hjälp'. För utifrån det du skriver så försökte du inte få hjälp från nån annan vuxen så du vet ju inte om du hade fått hjälp eller inte.

Det som ev kan vara problem (vet inte om det är rätt ord egentligen) och inte bara för barn med funktionsnedsättning utan för alla barn. Att dom behöver veta att dom ska vända sig till en vuxen om nån är taskig mot dom. Och veta att är det en vuxen som är taskig så ska dom vända sig till en annan vuxen. För barn är det oftast föräldrar, men gäller det skolan så kan man vända sig till lärare, rektor eller tex skolsköterska.
Det jag kan tänka mig att barn med vissa funktionsnedsättningar kanske har svårare att förstå att man kan vända sig till vilken vuxen som helst (inom skolan) utan dom kanske mer tror att man bara ska vända sig till föräldrarna och då om det är nåt som dom inte vill prata med föräldrarna om så ber dom inte nån om hjälp.

.

Skorpion76
5/30/16, 7:21 AM
#15

#14 Ofta är det tyvärr så och det är inte bra! Jag hade förståd önskat stt fler vuxna på skolan hade sett det och reagerat, men ### var så manipulativ och fick med sig de andra vuxna emot mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Calcifer
5/30/16, 10:29 AM
#16

#15 Vad baserar du det på, att det "ofta" är så?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
5/30/16, 2:52 PM
#17

Skorpion76 vad är det som är "ofta är det tyvärr så". 

Det jag skrev är att barn behöver veta att dom ska vända sig till vuxna och det är nåt som föräldrar brukar lära barnen redan från dom är små. Och min erfarenhet är att det är nåt som de flesta föräldrar faktiskt talar om för sina barn att dom även kan vända sig till andra vuxna om det är nåt problem. Sen kan barn med vissa diagnoser ha svårt att förstå att ordet vuxen betyder mer än bara föräldrar så det gäller ju att föräldrarna talar om det, men det gäller ju inte alla barn med funktionsnedsättning.

När det gäller att andra skulle sett, hur skulle dom kunna det. En elevassistent hjälper oftast en specifik elev så lärare eller annan personal ser ju inte den kontakt som finns mellan assistent och elev eftersom den oftast bara sker mellan dom två.

.

vallhund
6/2/16, 12:40 PM
#18

Ibland är det en fördel att släppa gamla oförrätter o gå vidare i livet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Skorpion76
6/10/16, 3:11 PM
#19

Det jag försöker trycka på här är att den som är i beroendeställning kan inte säga ifrån eftersom det kan innebära att han eller hon riskerar att inte få någon hjälp alls som straff för att han eller hon inte är samarbetsvillig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

annia1
6/10/16, 8:01 PM
#20

Skorpion76 har man enligt lag rätt till hjälp så visst kan man säga ifrån.  För poängen med lagen är att man har rätt att få hjälp. Visst kanske dom kan bråka och säga att det inte finns nån annan, men man kan gå till domstol och få en dom som säger att man har rätt till hjälp och så får huvudmannen se till att få fram en annan assistent.

Dom som är ansvariga för att se till att människor får hjälp är fullt medvetna om att inte alla människor passar med alla så får dom veta att det inte funkar så försöker dom nog hitta nån som passar bättre.  Och nu menar jag bara att man inte passar ihop.
Om dom får veta att en assistent är otrevlig på nåt vis så försöker dom nog på alla sätt att byta ut assistenten, för en otrevlig assistent försöker dom nog omplacera till nåt helt annat jobb, om den överhuvudtaget får ha anställningen kvar.

Sen visst finns säkert undantag bland huvudmännen, men dom flesta är vettiga och försöker se till att de som behöver hjälp får den hjälp dom behöver.

Och om det handlar om barn så brukar föräldrarna se till att bråka riktigt ordentligt för att deras barn ska få den hjälp det behöver. Föräldrar brukar inte nöja sig med att det inte finns nån hjälp, speciellt när dom vet att dom har lagen på sin sida.

.

Annons:
Calcifer
6/10/16, 8:32 PM
#21

#19 Det där är påhitt och stämmer inte. Naturligtvis får man säga ifrån, det betyder inte att de sliter undan mattan under fötterna på en. Och bara för att man är funktionshindrad betyder det inte att man måste ta vad för skit som helst från assistenter osv för man inte "kan" säga ifrån.

Bara för att DU inte sa ifrån betyder det inte att andra inte gör det eller bör göra det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

thenameless
6/11/16, 7:00 AM
#22

#21 Det är så hon upplever det då hon inte vågar säga ifrån tyvärr

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: