Annons:
Etikettpersonlig-assistans
Läst 680 ggr
jokkoono
2016-12-03 16:18

Stoppa omedelbart neddragningarna!!

http://dhr.se/blog/nyheter/debattartikel-stoppa-omedelbart-neddragningarna-i-personlig-assistans

Vart kommer detta sluta?! OM vi inte har möjlighet att hjälpa funktionshindrades rätt att leva som alla andra…Vad har vi då råd med? 

Diskutera gärna.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Tjeja
2016-12-03 16:22
#1

Inte fler arbetslösa och bidragstagare i alla fall…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thenameless
2016-12-03 23:39
#2

#1 Gasa! Gasa mer få bort dem så de inte ökar skatterna

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Tjeja
2016-12-04 15:23
#3

#2 Jag har anmält ditt inlägg!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thenameless
2016-12-04 17:33
#4

#3 Du gillar att anmäla mig.  Det blir säkert borttaget och jag blir varnad igen? Men om du skriver som du gör får du räkna med mothugg

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Tjeja
2016-12-04 18:55
#5

#4 Jag svarade kort men sakligt på frågan i #0 utan att vara varken ironisk eller avsett elak.  Att tala om att gasa människor är bara att dra ner hela problemet på en nivå som varken media eller politiker kommer att ta på allvar eller ens lyssna på över huvud taget.

Så istället för ironiska och vidriga låga hugg, kom med sakligt belagda åsikter istället och skapa en debatt som väcker uppmärksamhet!

Det du gör i #2 är bara att förstöra syftet för hela den utsatta gruppen och det #0 skriver tråden för!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2016-12-17 12:47
#6

#0

Hur mycket har resurserna till assistansen dragits ner med?

Alltså totalt sett, vad pyntar staten i år, nästa år och i fjol.

Så man kan se neddragningarna.

#2  Patetiskt🤪

Annons:
Eda
2016-12-22 10:36
#7

När det gäller personlig assistans har jag en fråga. Jag har en väninna halvsides förlamad, hon får hjälp flera gånger per dag i hemmet med att gå upp, duscha, toabesök, gå i butiker, att lägga sig m.m. Hon och hennes man är helt nöjda. Detta tycker jag är jättebra, jag unnar henne all hjälp hon kan få, men vad jag ställer mig frågande till, behövs det verkligen två personer som kommer och hjälper till samtidigt? Det finns liftar där en person klarar av jobbet med förflyttning mellan säng – rullstol - toa, dessutom skulle min väninnas man säkert kunna hjälpa till. Jag har inte velat fråga min väninna, för jag känner henne inte så väl, och hon kanske skulle ta illa upp, därför frågar jag er i stället.

Om det räckt med en hjälpande person så skulle ju faktiskt dubbelt så många kunna bli hjälpta med samma antal personal.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Tjeja
2016-12-22 15:56
#8

Används lift är det en säkerhetsfråga ifall något händer. Man får inte köra lift ensam egentligen men det görs tyvärr ofta hos allt för många ändå. Något som skapar besvär, bekymmer och skador för både brukare och assistent tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2016-12-22 17:07
#9

Jag har skadat knät en gång när jag använde manuell lift och det var ändå på sjukhus och som tur var så var vi två inne på salen.

Knät vred sig och jag kom inte ur fläcken så jag kan känna att ensam skulle jag inte våga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
2016-12-22 19:01
#10

Tack för svaren! Jag trodde att det med nutida liftar var säkert med lyften om den utfördes av en person och att det bara var resursslöseri, men då förstår jag.

På flera av de instruktionsfilmer som visas är det bara en assistent som t.ex. på följande:  

http://www.liko.se/se/Sverige/Videoarkiv/Videoarkiv/Lyft-fran-rullstol-till-sang/Universalsele/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
2016-12-22 19:14
#11

#10 Egentligen är det ju säkert men många gånger så är utrymmena runt ex. en säng eller en toalett det som gör att situationen blir besvärlig.

Att jag skadade mig var ju egentligen en småsak mot vad som kunnat hända med den "sjuke" just då.

Jag har även varit med om att en fast taklift låst sig och patienten hängde högst upp. Tack och lov med sängen nedanför. Den automatiska sänkningen fungerade inte heller.

Vi fick höja sängen så högt det gick och pallra upp med kuddar för att sedan skära av upphängningsbältena.

Väldigt obehaglig situation både för oss som arbetade men främst för "patienten"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
2016-12-22 22:20
#12

Det måste ha varit en fruktansvärd händelse för er båda, sånt får bara inte hända!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

jokkoono
2017-01-31 10:22
#13

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EPr62/2-arige-ludwig-ar-rullstolsburen-och-blind--nekas-assistans 

Nu har det gått långt när nedskärningarna till och med drabbar en tvååring… En pojke som har hela livet framför sig. Det är inte acceptabelt tycker jag.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
thenameless
2017-02-04 13:43
#14

#13 En väldigt sjuk/handikappad pojke

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2017-02-04 14:33
#15

Men i reella tal, hur mycket har man i verkligheten skurit ner?

"

Nya siffror som SVT Nyheter tagit fram visar att utgiften bara för månaden oktober har ökat från 830 miljoner 2002 till 2,5 miljarder i år – den högsta oktobersiffran hittills. Det beror inte på att fler får assistansersättning, utan på att de som får assistans fått rätt till fler hjälptimmar.

Och budgetposten för assistansersättning beräknas i år stanna på över 30 miljarder."

Är det inte så att man förbereder stopp för ökade kostnader?

Upp till toppen
Annons: