Annons:
Etikettordet-är-fritt
Läst 547 ggr
jokkoono
3/26/17, 6:24 PM

Svårt för funktionshindrade på arbetsmarknaden

Öppna arbetsmarknaden för personer med funktionshinder

Våra begränsningar sitter inte i våra ben, utan i våra hjärnor, säger Veronica Hedenmark, känd debattör, föreläsare och entreprenör, som själv är född med ett omfattande rörelsehinder och som nu är ute på en föreläsningsturné för SKTFs medlemmar i Skåne.

Tre personer på en arbetsförmedling. FotoSom yrkesarbetande ung kvinna på mer än heltid och med cirka 200 resdagar om året är hon ett levande exempel på sin tes. Men samtidigt helt unik, då Socialstyrelsens beräkningar från i maj ifjol, visar att 90 procent av svenskar med funktionshinder i arbetsför ålder saknar jobb.

Ett av Veronica Hedenmarks motton är ”En drake stiger endast i motvind”. Och det har blåst emot under karriären, många gånger.

Det började redan när Försäkringskassan ville förtidspensionera henne som 19-åring, och vägen till att bli en framgångsrik entreprenör med mer än 900 anställda, och en prisad ledare, har inte på något sätt varit enkel.

– Om man vill lyckas, måste man vara beredd på att arbeta hårt och mycket. Jag tror också att det är viktigt att följa sitt hjärta, att göra det som känns rätt, och inte bara det som ens intellekt säger är det klokaste.

Själv anser hon att det är passionen och lusten som är hennes främsta drivkrafter, vid sidan av att kämpa för personer med funktionshinders rättigheter.

Därmed är hon en viktig förebild för många, såväl andra vuxna som ett uppväxande släkte.

– Det finns alldeles för få personer med ett synligt funktionshinder i det offentliga livet, i politiken, inom media och näringsliv. Förutsättningen för att jag ska kunna arbeta, debattera och föreläsa är naturligtvis den personliga assistansen. Utan mina assistenter skulle det inte alls vara möjligt.

Debatten om kostnaderna för den personliga assistansen i Sverige blossar ständigt upp, men är inte satt i sitt sammanhang, menar Veronica Hedenmark.

– Rätten till personlig assistans är Sveriges billigaste reform någonsin, och något vi borde vara stolta över och värna om. Det är endast ett litet antal svenskar, 16.000 personer,  som har rätt till assistans och en assistanstimme kostar samhället idag 258 kronor, att jämföra med en hemtjänsttimme som kostar mellan 350 och 450 kr timmen. Mina grundläggande behov är alltid desamma och måste alltid tillgodoses, jag vaknar inte upp utan ett funktionshinder, bara för att rätten till assistans skulle försvinna, avslutar Veronica Hedenmark.

http://www.funkaportalen.se/Reportage/Utbildning-arbete/Arbete/Oppna-arbetsmarknaden-for-personer-med-funktionshinder.aspx

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
thenameless
3/26/17, 11:26 PM
#1

Vi är inte välkomna utan lönebidrag mm

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
3/27/17, 12:12 PM
#2

thenameless: Det är tråkigt att du upplever det så men så kan det naturligtvis vara.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
3/27/17, 7:01 PM
#3

#2 Självklart finns det de som klarat sig bra men jag upplever det som de som skadat sig i vuxen ålder eller de som anpassar sig till "deras" förväntningar och tar jobb som telefonister eller lönebidrags lagerarbetare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: