Annons:
Etikettassistansartiklar
Läst 4198 ggr
jokkoono
2014-03-10 14:37

Bristerna inom färdtjänsten

Är det farligt att åka färdtjänst? Vem bär ansvaret för de växande antalen olycksfall och hur skulle en lösning på problemet se ut?

Olycksfallen inom färdtjänsten har ökat. De senaste fem åren har olyckorna fördubblats på vissa håll i landet. Det handlar både om lättare skador som kläm och sårskador på händer och ben, men också allvarligare fall av benbrott och skallskador. Trafikolyckor förekommer även om de flesta av olyckorna inträffar när fordonet står stilla. Under 2013 uppkom 145 fall av relaterade personskador i Sveriges storstadsregioner. Sätt till antalet olyckor är de inte så många men i jämförelse med antalet färdtjänstresor är siffran mer bekymmersam.

Men vad är då orsaken till det ökade antalet olyckor? Det spekuleras om att det kan bero på stressade chaufförer och snålt tilltaget med tid mellan hämtningarna av resenärer. Samkörningarna kan även dom vara en orsak. Många åkare har en provisionsbaserad lön som premierar en snabb före en säker färd. Jag tror att många av olyckorna beror på att chauffören inte är tillräckligt uppmärksam på grund av stressen att hinna med så många körningar som möjligt. Man vill hinna vidare till nästa uppdrag och kör där med lite fortare eller väljer bort att göra en sista säkerhetstjeck.

Jag själv har använt mig av färdtjänst till och från i många år och varit med om både det ena och det andra. Har du några egna erfarenheter av olyckor eller andra tillbud?

Källa:

Sveriges Radio. (2014).Kaliber Granskar färdtjänsten. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/327148?programid=1316

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Imasy
2014-04-22 22:56
#1

Jag har aldrig åkt färdtjänst själv, men däremot suttit i växeln och tagit emot beställningar för de som behöver färdtjänst i en större stad.

Jag är tacksam över att jag har hälsan i behåll och inte behöver utnyttja denna tjänst, för den var rutten på många ställen.

En person ville åka lite spontant till Skansen på ett evenemang. Synd för den, fullbokat, denne person skulle ha tänkt på att hen kanske ville göra något spontanroligt två veckor i förväg.

En anhörig/assistent (?) ringde panikslagen och behövde en bil omgående då brukaren låg på marken helt utslagen i ett EP-anfall. Det fanns ingen bil alls, utan de fick vänta i två timmar tills den bokade återresan kom. Jag antar att denna tjej fick ligga kvar på parkeringen och vänta, för resan avbokades inte.

Detta var nog bland de mest deprimerade arbetsuppgifter jag har haft. Inte ens på den tiden jag jobbade som telefonförsäljare och blev kallad allsköns fula ord kommer upp i denna nivån.

Att dagligen behöva göra människor besvikna för att de, av olika anledningar, kom på att de ville göra något roligt. Jag tycker inte det är ett drägligt liv när man ständigt ska hindras från sådana saker som är viktiga för en själv, så som att besöka avlidna maken på kyrkogården, äta midsommarmiddag med barnbarnen, gå på dans osv osv, massor av saker som "jag" har nekat dem för att det fanns ingen bil.

Stressade chaufförer, förseningar osv osv var liksom vardagsmat. Räckte med att en rullstolslift skulle behövas på en adress, sen var hela rutten förstörd, eftersom det inte fanns tid till detta egentligen.

jokkoono
2014-04-23 17:14
#2

Jag känner igen mig i vad du skriver. Jag har själv varit färdtjänstberoende och jag tycker att det är väldigt fel att man inte kan göra spontanresor, även om det går bättre i vissa städer än andra. Lika stressigt är det nog överallt.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Leffe
2014-04-26 22:31
#3

Jag gör spontanresor titt som tätt med färdtjänsten helt utan problem. Det kommer oftast en färdtjänstbuss inom 20 minuter.

jokkoono
2014-04-27 16:54
#4

Hej

Jo de vet jag också vissa gånger, de beror väl på vart i detta land man bor…Bor man i en storstad så blir de svårare. Har egen erfarenhet av det. är gammal Stockholmare, men bor numera i Örebro

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Leffe
2014-04-27 17:03
jokkoono
2014-04-27 17:09
#6

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av färdtjänsten i Stockholm, just att kunna va spontan…att kunna boka om en beställd resa. man kan ju faktiskt ångra sig och vilja va kvar på kalaset/festen längre. 

Men det kanske har blivit bättre med färdtjänsten i Stockholm, flyttade ifrån stan för 14 år sedan.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Imasy
2014-04-27 19:39
#7

#6

Det var den staden jag bokade för. Slutade där 2007.

Leffe
2014-04-27 20:19
#8

Jo det har blivit stora förändringar. Själv körde jag färdtjänstbuss i nästan 40 år innan jag blev sjuk 2009. Och det är stora förändringar på bussidan

jokkoono
2014-04-27 20:41
#9

Har tyvärr ingen erfarenhet av dom, känns bra att de har blivit bättre ändå

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Leffe
2014-05-26 18:34
#10

En sak som absolut inte skulle finnas inom färdtjänsten är provisionslön. Det ska vara en fast månadslön

RuiXue
2014-06-06 01:40
#11

Min läkare erbjöd att skriva färdtjänstintyg förra året, men då tackade jag nej, har väldigt svårt för att åka med för mig okända chaufförer på grund av min nacke som kräver "mjuk körning" plus att man hört mycket negativa historier den senaste tiden. Kan jag inte köra själv och pappa inte har möjlighet att köra mig, då får jag bli hemma, och i sådana lägen är jag som regel för kass i kroppen för att åka någonstans ändå såvida jag inte måste till sjukhuset för inbokat besök, men då är det ju sjukresa ändå- och det är i mitt fall sjuk resa då jag är i sämre skick när jag kommer hem igen än när jag åkte hemifrån så undviker det som pesten. (fel fordonstyp, omvägar, fel plats i fordon- trots att jag vart väldigt tydlig vid beställningen) 

Kan hända att jag kan tänka mig att ha färdtjänst som "sista utväg" alternativ framöver, speciellt om jag ska åka längre sträckor och/eller ska någonstans och måste ha Permobil med- har i dagsläget bara en nätt liten manuell Panthera men har intyg för elrullstol så ska bara ta tag i det igen.

Jennie


Mia__Maria
2014-06-07 00:22
#12

väldigt många busschaufförer (specialfordon) skiter i säkerhetsföreskrifterna vad gäller att säkra rampen vid färd, den SKA fästas fast i fästanordningarna på båda sidor, har sett en del fäster fast bara på en sida, vilket inte är tillräckligt  .. är olyckan framme får man med all sannorlikhet rampen över sej om man har otur ..  noll säkerhetstänk bland vissa chaufförer .. skärpning!!!!!!!!!!

[Lummer]
2016-01-11 18:34
#13

#11 Var beredd på att alla färdtjänst chaufförer har olika bestämmelser för vilken sorts permobil dom får köra. Ursäkten brukar vara att dom inte kan säkra den . Trots att man angett vid beställning vilken typ det är ochde ska skicka ett fordon som klarar det. Kan det ha att göra med att dom tar plats tro??

Tycker också de ska sluta med dessa sam körningar som gör att det tar flera timmar att åka en 40 min väg. Dessutom tycker jag att alla chaufförer ska ordentlig utbildning för att köra färdtjänst. Har åkt med rena skräck exemplar där min brukare hållit på att ramla ur stolen…. Har också åkt med endel helt fantastiska…

Annons:
jokkoono
2016-01-13 10:57
#14

Hej!
Håller med dig om att dels att det ska räcka med att man uppger vilken stol man nyttjar. Och självklart ska färdtjänsten skicka ett fordon som klarar denna rullstol/permobil samt håller jag även med om att de ska ha adekvat utbildning och på längre sikt måste man sluta med samåkningar.
Det kan inte vara rimligt att en person som ska åka jättekort ska nästan komma fram 40 min senare än beräknat.
Jag minns att jag var på en studentuppvaktning en gång och då hann jag knappt komma dit för färdtjänsten var så pass försenad. Jag hann knappt komma fram innan jag var tvungen att vända hemåt igen.
Gärna lite mer flexibilitet inom färdtjänsten tack!
Ett jättebra inlägg av dig Lummer!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: