Annons:
Etikettintressepolitiska-frågor
Läst 998 ggr
jokkoono
1/9/16, 1:21 PM

Diskriminering mot funktionsnedsatta jägare

Varför ska de med funktionshinder ifrågasättas om de vill ta sig ut i skogen som alla andra. I synnerhet om man vill ha ett intresse som jakt på samma villkor som personer som går och står och jagar.  Detta frågar man sig i ett öppet brev till regeringskansliet och man vädjar om att regler ändras så att det kan gå att få dispans om man behöver ett terrängfordon för att kunna sitta och jaga istället. Jag är inte intresserad av jakt själv, men jag förstår ändå inte vad det är att bråka om. När man lovar att vi ska kunna delta i samhället på samma villkor som alla andra och i synnerhet om det är en självklarhet för de som behöver jaga från ett terrängfordon att stänga av terrängfordonet medans man sitter på jaktpass. Jag hoppas att de som vill jaga trots ett funktionshinder kommer att få sin begäran prövad av regeringen. 

Tyck gärna till om detta. Säg vad ni själva har för åsikter i frågan. 

Källa: http://neuroforbundet.se/diagnos-symtom/hjalpmedel/nytt/fortsatt-diskriminering-av-rorelsehindrade/

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
VildaVittra
1/9/16, 1:30 PM
#1

Det jag blir fundersam över, är hur en funktionshindrad ska kunna spåra skadeskjutet vilt, för det händer ju att skotten inte är dödande och djuret springer iväg. Och djur väljer ju inte alltid den vägen dit ett terrängfordon kan ta sig. Säg att djuret springer ut i en mosse, eller ut på gungfly, ett terrängfordon skulle ju sjunka ner direkt vid kanten. 

Vad har neuroförbundet för lösningar för att garantera djurvälfärden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jokkoono
1/9/16, 2:02 PM
#2

Självklart får man ju hoppas att jaktlaget är blandat så att dem som inte är beroende av terrängfordon kan hjälpa den personen som är beroende av terrängfordon. Men jag kan förstå din oro för en sak har du rätt i. Att de kanske kan bli skadeskjutna och då behöver inte det första skottet vara dödande. 

Tack för din synpunkt.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Skorpion76
1/9/16, 3:02 PM
#3

Du är funktionshindrad, så du får sitta hemma och spela Bingolotto! Okej, nu var jag hemskt elak, men så ser verkligheten ut för många. Varför skulle inte funktionshindrade kunna ha jakt som intresse? Det låter lite konstigt med tanke på att skytte tillhör en del av idrotten för funktionshindrade och därför bör man inte ifrågasätta deras hanterande av vapen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

jokkoono
1/9/16, 3:06 PM
#4

Bra synpunkt, jag håller med undertecknad.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

VildaVittra
1/9/16, 3:22 PM
#5

#3 Vem har ifrågasatt hanterandet av vapnen? Terrängfordon förstör marken, det finns skäl till att lagen ser ut som den gör och mer eller mindre alla missar ett skott under sin jaktkarriär.

Jag får ju pga mitt hjärtfel inte bli sjökapten eller pilot, blir jag diskriminerad då? Ibland får man helt enkelt anpassa sig, eftersom riskerna är för stora. 

#2 Fast att kalla in en jaktkamrat kommer ju ta tid under vilken djuret lider.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skorpion76
1/9/16, 3:28 PM
#6

Det finns till och med skytte för synskadade., så kallat elektronskytte där man skjuter med ljud.  Det är visserligen svårt att få till ute i skog och mark, men jag förstår inte varför en person i t ex rullstol skulle kunna vara ute i skogen och skjuta. De andra jägarna sitter ju också stilla på en gömd plats och spanar.  En blind person kan visserligen inte se, men jägare har ju för sjutton hundar till hjälp och skäller inte de när de hittar något? Då lyssnar väl jägarna efterskallret och vad är det som säger att en gravt synskadad/blind person inte skulle klara det? Jag är väldigt dåligt insatt i jakt, men jag kom ändå att tänka på det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
tlover
1/9/16, 6:46 PM
#7

#6 Så om hundarna skäller för att en främmande människa kommer ska den synskadade jägaren också skjuta? Hunden hjälper ju inte att sikta och det är viktigt av flera skäl.

Ang den rullstolsbundna så kan den inte spåra skadat vilt, samma problem som med terrängfordonet alltså.

Många jaktområden är över hundratals hektar då kan man inte förvänta sig att en jaktkamrat är nära nog för att förkorta lidandet för djuret.

Jag funderar däremot om det är någon del som folk med vissa funktionshinder kan göra. Kanske kan en synskadad vara en del av drivet. Den synskadade måste däremot kunna se nog bra för att kunna gå några kilometer i skog och mark.

l'm back

jokkoono
1/10/16, 1:43 PM
#8

#5 Hej, först vill jag säga tack för din synpunkt. Sedan vill jag gärna tillägga på ditt inlägg att man ofta använder com-radio i jaktlagen. Detta innebär att man borde med största sannolikhet kunna anropa en jaktkamrat om man misstänker att man har skadeskjutit något djur exempelvis.

Ha en bra dag!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

VildaVittra
1/10/16, 1:51 PM
#9

#8 Kan man transportera sig via komradion nu för tiden? 😉 Jaktområden är stora och jaktkamraterna kan finnas flera kilometer ifrån en, det kommer ta en bra stund för dom att ta sig dit samt att djuret hunnit förflytta sig ännu längre, vilket medför en ökad risk för att man helt förlorar spåret och djuret får självdö. Har du otur springer dessutom djuret in på andras jaktmark, jag skulle inte bli glad om någon började köra med fyrhjulingar offroad i min skog, jag bryr mig alldeles för mycket om miljön och de små marklevande djuren för det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skorpion76
1/10/16, 2:02 PM
#10

Avstyrning av drömmar, önskningar och liknande verkar vara mera regel än undantag i många avseenden när det gäller funktionshindrade. Istället för att verkligen få det man vill ha tas man inför ett samtal som mer eller mindre går ut på att avstyra hela saken. Mitt inlägg kanske verkar vara lite utanför ämnet, men samma process med att avstyra en dräm eller en längtan efter en viss aktivitet har även jag upplevt inom andra områden som inte har haft med specifikt jakt att göra.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Lummer]
1/10/16, 2:19 PM
#11

Man behöver ju inte sitta ensam på pass. Har man en personlig assistent med jägar examen eller en god jakt kamrat så är ju det problemet löst. Att spåra skadeskjutet vilt kan vara svårt även om man kan gå. Ibland behövs hund. Ska man kräva av alla jägare ha en spårhund på pass? Problem nr 1 är ju att det är väldigt svårt att få tillstånd att skjuta från fordon. Jag förstår inte varför detta ska vålla sån huvudbry i maktens kortidorer. Bara för att man är i behov av rullstol betyder det inte att man inte har omdömme.

tlover
1/10/16, 2:49 PM
#12

#10 Det finns ju fler sätt att vara med och jaga än att hålla i bössan. Som jag tar upp ett exempel i #7 kanske synskadade kan vara med i driv och eftersök eller de som sitter i rullstol kan ha krav på jaktkamrat som är ständigt närvarande som #11 tar upp.

Så jaktlicens skulle kanske kunna sättas med krav.

Det ska däremot inte glömmas att det handlar om levande djur och kan man inte skjuta rätt på x antal meter utan ljudhjälpmedel så ska man inte skjuta mot levande djur och istället hålla till på banor. Det har med att värna om djuren att göra och även andra människor, det är ändå nog många människor, hundar, hästar, kor, grisar etc som dör varje år för att jägare inte ser bra nog eller inte kan/hinner sikta snabbt nog.

Faktum är att man borde åtminstånde göra syntest med jämna mellanrum, synen är ju något som blir dåligt på de flesta och det gäller även jägare.

Anledningen man inte får skjuta från fordon är ju att man inte ska driva vilt och stressa ihjäl dom (det finns ju de som gör det, rötägg finns överallt) det skulle vara bättre med att hitta ett bra jaktpass istället, det finns flera jaktpass nära vägar.

l'm back

Skorpion76
1/10/16, 2:50 PM
#13

#11 Nej precis, men det verkar myndigheterna tro.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Lummer]
1/10/16, 3:23 PM
#14

Jaktlicens är ju satt med krav. Du får ju inte vapenlicens för jaktvapen utan att ta jägar examen.. Frågan är ju diskrimineringen av handikappade jägare. Att ha en jaktlags kompis i närheten eller en kunnig assistent är ju inget som ska ställas krav på av en myndighet som inte kan skilja handikapp från handikapp. Det är något man själv måste se till att de moment man fysiskt inte klarar har någon i närheten som kan utföra åt en. Kan du inte ta dig från ditt fordon för att passa djuret och lasta det så kan du inte vara med och jaga den dagen. Men ditt handikapp kanske medger att du kkarar dessa moment Det tröttsamma är ju att makten tror att bara för att du behöver skjuta från fordon så kan du inte tänka.

[Lummer]
1/11/16, 12:58 AM
#15

Kände att jag missade ett tillägg till #12 De få som har tillstånd att skjuta från fordon har INTE lov att driva djur med fordon. Fordoner ska stå still med motorn avsagen. Det är ett pass. Dessutom skulle ingen som kämpat för att få utöva sin fridids sysselsättning få för sig att leka vildavestern och riskera både sin licens att skjuta från fordon och sin vapenlicens som skulle dras in ögonblickligen. Men tydligen är det ju det myndiheterna tror…

jokkoono
1/11/16, 10:03 AM
#16

Hej!! Tack för dina synpunkter, om nu myndigheterna beslutar att man kan få skjuta från ett fordon så tror jag inte att dom tänker acceptera att det tummas på säkerheten utan tvärtom så tror jag att det kommer att bli bestämda regler för att säkerställa säkerheten innan man får skjuta från ett stillastående fordon överhuvudtaget.

Ha en fortsatt trevlig dag

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: