Annons:
Etikettintressepolitiska-frågor
Läst 1080 ggr
[helga21]
2/23/16, 1:54 PM

Diskriminering av funktionsnedsatta.

SD, V och MP har reserverat sig mot skrivningen i ett betänkande i arbetsmarknadsutskottet då det det gäller tillgänglighet till lokaler för funktionshindrade.

"Under dagens möte i arbetsmarknadsutskottet justerades ett betänkande om diskriminering mot funktionsnedsatta. Efter ett tidigare riksdagsbeslut har regeringen nu återkommit med förslag om att skriva in bristande tillgänglighet i diskrimineringslagen. I förslaget fanns dock skrivningar om ett undantag från vissa bestämmelser. Företag med mindre än tio anställda skulle slippa kravet på tillgänglighet – även om de var verksamma inom hälso- och sjukvården eller annan medicinsk verksamhet. Tillsammans med den övriga oppositionen stoppar nu Sverigedemokraterna detta undantag."

https://sdkuriren.se/sd-tvingar-fram-skarpt-lagstiftning-mot-diskriminering-av-funktionsnedsatta/

Annons:
jokkoono
2/27/16, 4:27 PM
#1

Äntligen är Sverige på rätt väg i de här frågorna!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
3/1/16, 12:48 PM
#2

10 anställda var väl att ta i? Testa 5 st så kanske jag kan gå med på det.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
3/1/16, 7:31 PM
#3

"Problemet, vilket också Handikappförbundet har påtalat, är att om en funktionsnedsatt inte kan ta sig in i en lokal finns inget skäl och ingen möjlighet för denne att återvända dit. Detta innebär att ingen varaktig relation kan uppstå, vilket alltså kommer att leda till att lokalen ifråga slipper vidare krav på anpassning till funktionsnedsatta."

Taget ur min länk ovan.

Så nej inte ens 5 personer.

thenameless
3/1/16, 11:32 PM
#4

#3 Bra det. Inga är bättre än 5 st. Invändningarna ligger ju på planet att ett väldigt litet företag kanske inte har råd att anpassa sina lokaler?.

Bra gjort där av dem. de får en kola om jag ser dem.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
3/2/16, 10:29 AM
#5

# 4 Det företaget lär inte växa tack vare att funktionshindrade besöker dem den saken är klar.

thenameless
3/2/16, 10:57 AM
#6

Det är en dyr renovering att göra en lokal som ej är anpassad, anpassad. Det  blir lite moment 22  Vill anställa handikappad men går inte för att bygga om lokalerna blir för dyrt. Måste bygga om lokalerna för att lagen säger så eller för att kunderna ska kunna ta sig in och handla… Knepigt sånt där

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[helga21]
3/2/16, 5:51 PM
#7

# 6 Det är inte frågan om anställning utan tillgänglighet för konsumenter. Sama länk som i T.S

"Det är mycket glädjande att vi nu kan garantera lika tillgänglighet för alla i en så viktig sektor som vården. Att kunna få den vård och omsorg man är i behov av, oavsett funktionsnedsättning, ser vi som en grundläggande rättighet och en del av välfärdens kärna."

thenameless
3/2/16, 8:31 PM
#8

Absolut, Att vårdinrättningar ska vara tillgängliga för patienter oavsett funktionshinder är grundläggande. Det hoppas jag vi har lagt bakom oss och inte behöver tjata om? Däremot butiker och arbetsplatser är sällan handikappanpassade. Där kan  problem uppstå.

Och jag anser att diskriminering emot funkisar på arbetsplatser är ett viktigare problem än om vi kommer in på vårdinrättningar? Då  detta inte har varit ett problem i mannaminne vad jag vet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
3/2/16, 10:22 PM
#9

# 8 Men det var vad undantaget ville att det skulle vara. Det är vad SD reserverat sig emot men inte S.

thenameless
3/2/16, 10:34 PM
#10

Ok. poäng till SD.

Tack för informationen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: