Annons:
Etikettordet-är-fritt
Läst 2428 ggr
Draken
2016-05-05 03:55

Blanddiagnoser

Visste inte riktigt var jag skulle lägga mitt inlägg, så det blev här under Ordet är  Fritt.

Surfade runt på iFokus överlag och hittade den här sidan och vill gärna gå med som medlem.

Min äldsta son (nu 27 år gammal) har rörelsehinder, genom att han fick Barnreumatism (JCA) när han var 5 år gammal. Två av de yngre sönerna (13 och 15) har andra diagnoser.

13 åringen vet vi inte riktigt ännu, han skall på Nepoteksutredning den 11 och 12 Maj i Umeå. Vi misstänker dels nån form av bokstavskombination, men framförallt Autism, eller autistiska drag. Finns även misstanke om Asperger hos honom, men det är mera vagt.

Nepoteket är en intensivutredning, och har vi tur så är det klart och vi får ett svar redan den 20 Maj.

15 åringen har varit till Nepoteket, den 15-17 Mars och han har fått en blanddiagnos. Ospecificerad ADHD med autistiska drag, samt OCD.

Jag hoppas att jag genom den här sidan kan få prata och ventilera tankar med andra som har samma eller liknande "problem" med sina barn.

Ibland känner jag att jag behöver få ösa ur mig en hel del, och det är inte  många som förstår min frustration. Men med människor som sitter i samma sits, känner jag att min frustration, ilska och sorg kan förstås, utan att man blir dumförklarad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Annette
2016-05-05 06:36
#1

Asperger används inte längre som diagnos, numera är det olika grad av autism.

Skorpion76
2016-05-05 07:46
#2

#1 Jag rättade ett stavfel i ditt inlägg om det inte gjorde något. Sedan skulle jag också vilja säga att sedan januari 2013 används benämningen Autismliknande Tillstånd (förkortas AST) och den benämningen ska sammanfatta alla former av autism oavsett vad de heter. Huruvida den är bra eller dålig kan diskuteras och det har även diskuterats eftersom många blev arga när den kom.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annette
2016-05-05 08:12
#3

#2. Då får du rätta även i första inlägget ;)

Skorpion76
2016-05-05 08:27
#4

#3 That's it!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-05-05 09:17
#5

Det finns även Bokstavsfolk iFokus där du kan få kontakt med människor i liknande situationer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jokkoono
2016-05-05 10:25
#6

Hej, vad roligt att du vill bli medlem på min site men vad jag kan se så är du det redan. Förtydliga dig gärna.

Vad jobbigt att vänta på svar angående dina barns diagnoser, självklart får du diskutera det med andra på den här siten också. Jag önskar dig all lycka med det och att du får reda på vad dem har för diagnoser. Skriv gärna sen igen och berätta hur det gick om du vill. Ha en bra dag!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Draken
2016-05-05 16:41
#7

#1 Jo läkaren sa att Asperger ingår numera i det autisktiska specktrat. Att jag använde just det namnet, var mest för min egen del. Han har samma känslomässiga problem som ett barn/ungdom med (tidigare kallad) Asperger har, så det var enklare för mig att använda den benämningen.

#5 Jo jag såg att den siten också fanns,  men jag har ju inte enbart bokstavskombinationer på pojkarna, utan de har flera olika diagnoser som det verkar. ADHD är inte den förhärskande, utan det är OCH och tydligen Autism eller Autistiska drag som det verkar.

#6  Jag hittade siten igår, och jag tror inte jag har varit in på den tidigare. Men jag har varit medlem på iFokus ganska länge, är dessutom Medarbetare på några sidor. Vet inte om man kanske blir automatiskt medlem när man går in på en sida.

Jag kommer nog skriva här när vi har varit till Umeå och vi har fått besked om 13 åringen. Nu kommer jag låta väldigt elak och dum, men jag hoppas faktiskt att de kan fastställa diagnos på pojken, så han kan få den hjälp han behöver, framförallt i skolan .

Han har närmare 40% frånvaro, han "tjurar till" ibland på mornarna så vi inte får iväg honom, han låser sig och blockerar fullständigt. Det är näst intill omöjligt att få kontakt med honom. Rätt vad det är så kan han dra iväg och sätta sig någonstans. Han brukar nästan alltid komma tillbaka efter 10-15 minuter, och vi vet exact vilka ställen han brukar gå till. Är han inte tillbaka efter  20-30 minuter, så brukar jag dock gå ut efter honom, och hittar honom sittande, ibland mitt på gångvägen om det inte finns något han kan sätta sig på.

Nu senast skrämde han oss faktiskt när han drog iväg, vi hittade hoom inte nån stans där han brukar vara, vi löetade i närmare en timme. Både vi och de äldre syskonen var ute och letade, ingen hittade honom.

Efter närmare en timme, ringer det på dörren (Jag var hemma med småflickorna om han skulle komma hem, och jag kunde inte lämna dem ensamma) Ena dottern (9 år) öppnar, hon kommer in till mig i köket, alldeles blek om nosen och berättade att polisen stog utanför dörren med storebror.

Jag tror han fick sig en liten minnesbeta då, han har inte dragit iväg efter det, och polisen berättade exact var de hade hittat honom. Och det var på ett ställa han aldrig någonsin brukar gå till, det var bara tur att en förbipasserande såg honom där han satt, och att han satt kvar på samma ställe när den förbipasserande kom tillbaka efter 25 minuter och ringde polisen.

Han som gick förbi, försökte prata med honom och fråga var han hörde hemma och vad han hette, men han svarade inte, det var därför hon ringde polis.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

jokkoono
2016-05-06 15:43
#8

Hej igen, nej jag tycker inte alls du är elak och dum utan det är klart det är så att man vill sina anhöriga det allra bästa och det är klarlagt att man kan få bättre hjälp efter man fått en diagnos med samhälliga resurser och så. Bra att det fanns en rådig medborgare som handlade, sen kan jag förstå att det var skräckfyllda minuter när du inte hittade honom. Ha det så bra och som sagt var skriv gärna här igen.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-05-09 00:00
#9

De flesta personer med ett handikapp har ofta flera diagnoser. Jag har tex minst två. Den andra är en vanlig påföljd av den första så de hänger ju ihop

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
2016-05-09 10:59
#10

Jo, det förekommer ganska ofta. Tack för din synpunkt också, ha en trevlig dag.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Draken
2016-05-09 23:42
#11

Tack för era synpunkter :) Jag åker till Umeå med 13 åringen imoron, och skll vara där i 2 dagar för intensivutredning, och förhoppningsvis får vi ett svar den 20 Maj, de skulle försöka ordna med en återkoppling då, så allt är klart innan skolan börjar till hösten igen.

#8 Tack, tusen tack för de orden ❤️ Jag har blivit nåt så grymt utskälld de senaste veckorna av olika personer, jag har blivit idiotförklart och beskyllt för att vara en dålig mor, eftersom jag hoppas på att pojken skall få en diagnos nu när vi är klar med utredningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

thenameless
2016-05-10 10:53
#12

#11 Det är väl ingen som hoppas på en diagnos på sina barn? inte ens du. Men  i o m att du tror att ditt barn har en  och du vet att med diagnos finns det hjälp för att förbättra situationen så förstår jag dig.

En kompis till mej har ADHD innan han fick sin diagnos var hans liv kaos nu med diagnos och medicinering mår han bättre än på mycket länge

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Draken
2016-05-12 18:49
#13

#12  Jo, jag misstänkte, och har gjort det de senaste 3 åren, att han har diagnos, och vilken diagnos det handlar om. Men det är iongen som vill lyssna riktigt, och skolan får inte anpassa skoldagarna utan att det finns på papper.

Normalt brukar man inte få besked innan man åker hem, innan sammanställningen av läkarens och Psykologens utlåtanden, undersökningar och tester. men i  min sons fall var de ganska säker, han har Autism /Asperger. De har skickat epikris till skolan redan nu, och återkopplingen blir redan den 20 Maj. Då finns allt på papper.

Det känns bra faktiskt, nu får han den hjälp han behöver och vi kan lättare hjälpa och förstå hans beteenden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Skorpion76
2016-05-13 07:25
#14

#7 och #13 Jag har varit inne i dona inlägg och pillat lite. Bland annat rättat stavfel.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-05-13 09:40
#15

Dyslexi innebär att man har medfödda läs och skrivsvårigheter.

Det känns därför lite märkligt att man inne på en sida som funktionshinder rättar stavfel.

Nu kan det ju vara slarvfel bara men annars så ska man nog tänka sig för.

Att ändra i rubriken kan däremot vara bra med tanke på sökfunktionen på nätet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2016-05-13 12:17
#16

#15 jag både håller med och inte visst det visar på hennes funktionshinder vilket är bra och man ska ju inte diskriminera. Men sen kan det ju bli svårläst om det är grova fel? Själv önskar jag att jag hade möjlighet att efteråt redigera mina inlägg ibland.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2016-05-13 12:49
#17

#15 Du har en timme på dig att redigera ett inlägg😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2016-05-14 07:27
#18

Du menade nog #16? Jag upptäcker tyvärr inte alltid direkt att jag stavat åt helvete eller tryckt in en tangent för lite eller för mycket. Så en dag skulle önskas minst iibland

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2016-05-14 07:31
#19

Haha, såklart jag menade😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2016-05-14 16:19
#20

#15  Ingen fara, jag tar inte illa upp.

Jag har inte dyslexi (inte vad jag vet iaf) men jag skriver väldigt snabbt på datorn, och jag ser dåligt, trots glasögon. Har problem med Gula fläcken, och ibland ser det rätt ut för mig, men det blir helt galet för andra ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
thenameless
2016-05-14 16:36
#21

Lite så för mig med. Sen när man återkommer till etråden och ser sitt inlägg så blir det jobbigt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Draken
2016-05-15 11:32
#22

Jo men precis. Det är jättejobbigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: