Annons:
Etikettnyheter
Läst 1650 ggr
jokkoono
2016-05-05 14:13

Solskenshistoria

Vad sägs om de här personernas initativ som man kan läsa i nedanstående artikel? Jag kan bara säga att jag tycker det är ett jättebra initiativ av tjejerna, sen kan man ju förstås ställa frågan om det behövs arrangeras speciella galor för oss funktionshindrade? Mitt svar är att jag är väldigt kluven i frågan - för syftet med just den här galan är att bryta isolering vilket jag tycker är bra men sen undrar jag ju om det skulle komma insamlingsgalor för oss med funktionshinder. Om jag skulle tycka det var lika positivt vet jag inte. Läs gärna och begrunda, lämna gärna era egna åsikter kring detta.

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article22641205.ab

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Maria
2016-05-05 14:56
#1

Visst är det ett bra initiativ men samtidigt så läser man lite med en klump i magen. Är funktionshindrade verkligen så åsidosatta? I så fall är det skrämmande.

Det allra bästa hade varit om samhället kunde tillgodogöra allas behov men det är väl en utopi.

Jag är rädd att sådant här, hur gott uppsåt det än är, skärmar funktionshindrade från "alla" andra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2016-05-06 01:49
#2

Funktionshindrade har väl mer eller mindre alltid varit avskärmade från alla andra, tyvärr :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

jokkoono
2016-05-07 11:07
#3

Visst är det mycket som har blivit bättre i samhället för oss med funktionshinder men det finns mycket kvar att önska, enligt mig i alla fall. Och visst kan man läsa mellan raderna att det är skrämmande, jag skulle önska att det inte behövdes galor för funktionshindrade men jag tycker ändå att det är ett bra initiativ så länge som det finns skillnader i funktionshindervärlden men jag håller med föregående talare också att det inte borde behövas.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-05-08 23:56
#4

Det var väl ett fint initiativ. Men bättre hade väl varit om de försökt integrera de funktionshindrade i samhället istället? ta dem ut på byn och besök caféer och restauranger eller andra nöjeslokaler som kanske krogen?

Om  dessa personer känner sig åsidosatta och oönskade utomhus är det väl det bästa att återta deras rätt och självkänsla att faktiskt synas?

Att skapa en "galakväll"  utan direkt annat syfte än att "skröpplen" ska få komma ut en gång om året är ju mer jag tänker på det nästan värre ett sätt att  skämma ut dem och göra en sak av att" Nu syns invaliderna på stan idag, håller undan"… typ

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
2016-05-09 10:56
#5

Självklart hade det varit bättre och integrera dem i övriga samhället men jag tycker det är en fin tanke och en fin gest. Givetvis håller jag med dig om att det är bättre och utnyttja det som redan finns och inte skapa särlösningar. Nu vet jag inte om de bor på en väldigt liten ort där det inte finns så mycket nöjesliv annars, i varje fall tycker jag det är ett värdefullt initativ.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-05-10 11:16
#6

Det är i Härnösand, Den har 17 556 invånareenligt Wikipedia. Så det kanske inte finns allt för många nöjes ställen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Inkanyezi
2016-05-12 10:38
#7

På sextiotalet, då det fanns åtskilliga källarklubbar i Gamla Stan här i Stockholm, fanns en klubb på Göran Hälsinges gränd som hette Klubb Nette, och som drevs av en kille som kallades Nicke, eftersom hans efternamn var Nicklasson. 

Varje torsdag kom folk från en skola för rörelsehindrade, filial till Norrbacka, på Lidingö till klubben och minglade med övriga, dansade och spisade skivor. Vi hämtade dem; jag gjorde många resor, eftersom jag hade bil. Vid midnatt när vi stängde fick de skjuts hem igen, och det var mycket uppskattat.

Eftersom sextonhundratalsvalven är rätt trånga och källartrappan brant var det inte det lättaste att komma ner med kajk, men med god vilja och bärhjälp fixar sig allt. Jag var med i drygt tre år, och det var också många andra som hjälpte till.

Så visst, om viljan finns, så går det.

jokkoono
2016-05-12 14:55
#8

Tack för ditt inlägg Inkanyezi, jättebra inlägg. Ha en trevlig dag.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-05-13 12:35
#9

Låg inte Norrbacka på Karolinska Sjukhusets område? Eller var det en filial som du sa?

Verkar va lite samma grej som #0 beskriver fast erat initiativ  var privat eller vad man ska säga?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
2016-05-13 12:48
#10

Jag tror att det låg på Karolinska Sjukhusets område men det drevs nog innan i en egen regi.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Inkanyezi
2016-05-13 16:06
#11

Norrbacka hade en filial på Lidingö i Askrike-området.

jokkoono
2016-05-14 10:22
#12

Okej. Tack för infon. Det är inte lätt att hålla isär alla ställen.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-05-14 16:34
#13

Jag trodde inte Lidingöborna ville ha  skröppel mitt i sin oas av "normalitet"? fast kanske den försvann?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Inkanyezi
2016-05-14 22:11
#14

#13 Det kan ju vara nyttigt att ifrågasätta sina fördomar.

thenameless
2016-05-14 22:44
#15

Vist är det så. jag har fördomar om överklassen men jag växte upp i en förotr i övre medelklassen så jag fick en försmak av vad som kan finnas

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Inkanyezi
2016-05-14 23:19
#16

Lidingö har ju under lång tid varit en industristad, och det finns åtskilliga utpräglade arbetarstadsdelar inom kommunen. Det finns också klara överklassområden, och visst låg Norrbackaskolans filial mot slutet i ett sådant, men inte när den byggdes. Då var det snarare ett avsides område, en bit från allfarvägen, och inte alls i närheten av öns mer centrala delar.

Att tro att alla som bodde på ön vid den tiden skulle tillhöra överklassen eller övre medelklass är nog rätt optimistiskt, eller pessimistiskt, efter hur man nu vill se det. Lidingö är ganska heterogent, men det har ju funnits en trend under mycket lång tid av inflyttning av höginkomsttagare, som helt klart sätter sina spår i kommunalpolitiken. Det innebär ju också att Lidingö har rätt god ekonomi, jämfört med många andra kommuner.

Under de senaste decennierna har det mesta av öns industri lagts ner, och flera tidigare arbetarområden har gentrifierats i stor utsträckning. Det finns inte längre lika många arbetsplatser på ön som förr, och nyinflyttning handlar mest om ganska bemedlade hushåll. De två senaste stora nybyggena av bostäder ligger på gammal industrimark, där det tidigare låg industrier som var basen för den tidigare tillväxten. Där ligger borättspriserna nu från tio miljoner och uppåt.

Så lokaliseringen av Norrbackaskolan var rätt naturlig för sin tid. Långt från centrum, Långt från det mesta, inte ens riktigt nära till tåget, även om det tog mindre än tio minuter att gå till Kyrkvikens hållplats - för den som kunde gå - och väldigt långt från andra arbetsplatser på ön. Lidingötåget var också omöjligt att använda med rullstol före den senaste ombyggnaden, då banan öppnades hösten 2015. Men den norra banan till Kyrkviken lades ner när den nya bron byggdes i slutet av sextiotalet. Skolan byggdes ute i skogen, i kommunens utkant, och den revs när tomterna blev attraktiva för nybyggen av villor.

thenameless
2016-05-15 12:13
#17

Det är samma med min hemkommun. Den var ganska mångfasetterad  förr, Men med polariseringen av olika socioekonomiska grupper har det precis som på Lidingö blivit En allt välbärgad befolkning. Och vi som inte är det känner oss marginaliserade

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
2016-05-16 10:01
#18

Tack för ditt inlägg, det var ett mycket bra inlägg.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-05-16 18:45
#19

#18 önskar bara att jag kunde korrigera texten då jag missat ett ord på ett ställe etc

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: