Annons:
Etikettsysselsättning-för-alla-typer-av-funktionshinder
Läst 802 ggr
minhumla
5/12/16, 5:16 AM

Chans till sjukpension?

Hej, kvinna på 40 år m följande sjukdomar/ funktionshinder Fibromyalgi Ibs besvärlig variant pga viktoperation 10 år sen Adhd Pga värk o svårigheter att röra mig tramadol i sex år-beroende-uttrappning-kraftig DEPP pga hela röran. Får ritalin pga adhd , varit sjukskriven i tre år nu.. Börjar trots ambition och arbmoral inse att jag kanske inte klarar det fysiska , måste skolas om nytt yrke..pga värk och stelhet förbjuden att fortsätta med mitt habiliteringsjobb som jag haft i 20 år o älskar.. Vad finns för erfarenheter o råd till mig FR er i denna soppa?! 🐝

Annons:
Gumman66
5/12/16, 6:27 AM
#1

Hej!!!

Jag såg ditt inlägg och kände igen mig i vad du skriver denna "soppan"
Jag har arbetat över 25 år på mitt arbete men har varit nedstämd och gått i väggen under de senaste åren då jag jobbat väldigt mkt samt haft en mkt energikrävande 
Relation.  
Jag ramlade ihop en dag på mitt arbete, och detta resulterade i att jag inte fick arbeta kvar utan blev förflyttad av min chef.
Idag är jag så besviken.

Det är otroligt tufft att inte få ha kvar sitt arbete och sina arbetskamrater.
Det inser ingen , inte trodde jag det heller förrän jag satt där själv.

Kan man skicka meddelanden privat här??

Jag är helt ny, ditt mess ramla in där jag var :-🙂

/Gumman

Farwuq
5/12/16, 7:57 AM
#2

Arbete och arbetskamrater är mycket viktiga. Jag är MS-sjuk och lider av hel del problem. Som det är nu är jag sjukskriven 25 % och använder den tiden till gå på gymmet. Jag skulle inte frivilligt låta mig få sjukpension, jag vill fortsätta som sjukskriven.

Jag har tyvärr inga råd att ge till någon av er, jag vet alldeles för lite om hur "systemet" fungerar.

Ja Gumman66, man kan skicka meddelanden privat här.
Klicka på mitt namn "Farwuq", därefter hamnar du på min sida. Väl där klickar du på  Skicka meddelande ute till vänster.

Om du har "post" så ser du högst uppe på sidan en röd prick vid ordet Meddelanden .

Jag testar och skickar en rad till dig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vixxen
5/12/16, 6:55 PM
#3

Intressant! Funderar på hur man ska bemöta FK den dagen man måste ta steget…

#2 Hur tänker du när du vill fortsätta vara sjukskriven? Tror du att du kan få tillbaka möjligheten/orken att arbeta heltid? Är det mer fördelaktigt ekonomiskt att vara sjukskriven  kontra sjukpension?

Maria
5/12/16, 7:00 PM
#4

#3 Jag har 50% sjukersättning och det var mer eller mindre försäkringskassans förslag för jag ville egentligen inte. Jag har blivit fantastiskt bra bemött av försäkringskassan och det har aldrig varit några problem med något.

Man hör oftast bara en massa negativt så jag tänkte att jag kunde bidra med något positivt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
5/12/16, 8:15 PM
#5

#4 Roligt att höra! Har träffat på fler som haft positiva erfarenheter av FK, men jag undrar hur det kommer sig? Ni måste vara verbalt duktiga!

Maria
5/12/16, 8:47 PM
#6

#5 Jag har ibland fått känslan att min diagnos "elakartad hjärntumör" inte ger så många tvivel eller frågor. Det är vad det är så att säga.

Har man t.ex en psykisk diagnos så har man nog tyvärr ett sämre utgångsläge.

Jag bara gissar….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Vixxen
5/12/16, 11:55 PM
#7

#6 Det har du rätt i, det inverkar nog hos FK.  Dolda funktionshinder är alltid svårare att få förståelse och erkännande för.

Gumman66
5/13/16, 2:51 AM
#8

Hej"

Det är skönt att höra det finns människor som förstår oxå :-) 

Har några vänner som kampar, mon ej får del av sjukpenpion även då de

verkligen borde få det.
Och jag som vill jobba Klarar ej jobba… och för var dag som går är det ett steg närmre att min sjukskrivning tar slut samt mindre och mindre inkomst..

Har så ont i magen, vet inte hur det ska gå… aldrig varit arbetslös..

Medlar med abetsgivaren just nu, vad kan jag räka att kunna få ?

Jag har ju inget fel såsett gjort.

Vad kan ersättta för mig 30 års arete med nått jag trivs med och toppbra aebetskamrater..?? Inte mkt just nu.. Vill bara jobba.. 

Studera kanske?

Därför jag funderade lite på en YH utbildmimg och om nån bor nära..Hör av er..

Tack för era tipa… F*N ag ej sett denna sidan sidigare,,

Upp till toppen
Annons: