Annons:
Etikettintressepolitiska-frågor
Läst 1137 ggr
Skorpion76
5/14/16, 6:38 AM

De gamla låstes in när personalen gick hem!

2011 berättade SVT's Uppdrag Granskning om ett boende i Piteå där det bodde åtta personer och alla var dementa. På kvällen gick personalen hem när de hade slutat sitt pass och efter det låstes alla dörrar i hela boendet. En del av de boende kunde låsa upp sina dörrar och komma ut, men de sjukaste klarade inte av det. Jag undrar hur många fler exempel på sådana boenden  det finns i landet.  Nu finns inte originalvideon kvar. Den enda som finns är den här, men om någon mot all förmodan ändå skulle hitta originalet får denne gärna säga till.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
5/14/16, 7:07 AM
#1

Gravt dementa brukar bo på låsta avdelningar är inget nytt eller konstigt med det. De har ju även personal dygnet runt.

Men att de låser dörrarna till respektive boendes rum kan väl diskuteras.

Nu har jag inte sett inlägget för det är alldeles för långt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/14/16, 7:29 AM
#2

Att dementa låses in på sina avdelningar är som sagt inte nytt. det behövs nog.

Det hemska är i det här fallet att de lämnats ensamma och obevakade.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/14/16, 7:30 AM
#3

Har de lämnats helt ensamma och inlåsta så är det ju förskräckligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/14/16, 7:35 AM
#4

Jag har precis som dig inte tittat på klippet. Utan bara läst TS inlägg och dragit mina slutsatser. Men tyckte det verkade så?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/14/16, 7:38 AM
#5

Det står att det har låsts efter de slutat sitt pass och då tänker jag att ett nattpass byter av.

Att avdelningen/boendet är låst är ju mer regel än undantag men att låsa in varje enskild boende i sina rum känns inte rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
5/14/16, 7:41 AM
#6

#5 Jo, det ska finnas nattpatrull som tar vid under natten, men här fanns inte det och det är förfärligt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
5/14/16, 7:43 AM
#7

#6 Ja då är det ju riktigt illa.

Jag gissar att det blev någon anmälan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
5/14/16, 7:48 AM
#8

#7 Ja, först efter att Uppdrag Granskning hade varit där med sin kamera gjordes en inspektion.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
5/14/16, 7:50 AM
#9

Bra att det uppmärksammas.

Jag hoppas det inte händer på fler ställen men anmälningar ökar och uppmärksamheten också.

Dessutom brukar de anhöriga ha stor koll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/14/16, 8:15 AM
#10

Nu har jag sett delar av inlägget och det handlar om personalbemanning vad jag förstår.

Det fanns 3 undersköterskor på natten till 83 boende och 1 sjuksköterska som dessutom hade ansvar för två boenden som låg en bit ifrån varandra.

Då förstår man att de måste låsa dörrarna för patienternas säkerhet men det är ju helt vansinnigt med den här dåliga bemanningen.

Det här är en politisk fråga och någonting måste göras men detta var 2011 så jag hoppas innerligt att det har blivit bättre sedan dess.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
5/14/16, 11:30 AM
#11

#10 Att de låser dörrarna är en sak, men det måste för sjutton finnas personal där inne som sitter beredda ifall gamla Greta har ramlat och inte kan resa sig igen eller om Agda behöver gå på toaletten och inte hittar dit eller behöver få hjälp och stöd där.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
5/14/16, 7:49 PM
#12

#11 De delarna jag kollade på videon så fanns det nattpersonal men väldigt få till väldigt många boenden.

Menar du att det inte fanns personal alls på natten? Var i filmen pratas det om det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/14/16, 10:47 PM
#13

De spar ju in på nattpersonalen om de kan för de märks ju inte så mycket om de  inte är där, Om inget händer. Man sätter på de gamla larm så att de kan larma ifall de trillar eller liknande. Sen får närmast jourhavande  rusa dit om det larmas

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Skorpion76
5/15/16, 5:58 AM
#14

#12 Det hittar du om du verkligen tittar efter!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
5/15/16, 9:28 AM
#15

#13 Ja fast många dementa kan inte ens larma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/15/16, 9:33 AM
#16

Jag hittade denna länken på nätet där de dementa lämnades "ensamma" men det beror ju på vad man menar. Det finns nattpersonal med de är inte tillgängliga på alla enheter/avdelningar utan lämnar upp till två timmar.

Det är inte klokt att det kan få vara så lite personal.

Jag fick uppfattningen att ingen jobbade natt överhuvudtaget men så är det ju inte.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/januari/i-jonkoping-lamnas-dementa-ensamma-pa-natten/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/15/16, 9:35 AM
#17

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/15/16, 12:08 PM
#18

Dementa ska ju helst inte lämnas ensamma alls med rörelsefrihet. Det kan gå väldigt illa

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/15/16, 12:22 PM
#19

#18 Precis.

Är det många avdelningar /enheter på ett boende så ska det givetvis finnas personal på alla enheter dygnet runt men det verkar inte ha varit så i dessa fall.

Jag har besökt mängder med demensboenden och personalen gör ett fantastiskt jobb men är oftast så underbemannade.

Att det är låst är faktiskt ett skydd för de dementa men det kan misstolkas när man inte vet hur det ser ut eller fungerar.

Det finns ju grindar till sängar, bälten till rullstolar osv. och allt det handlar om att skydda individen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/15/16, 7:28 PM
#20

Sant men gemene man gillar ju inte låsta dörrar för de ska ju ha "frihet" Men det brukar lösas på annat vis

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Maria
5/15/16, 9:12 PM
#21

Ibland måste även de dementa skyddas från varandra så det är inget enkelt problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
5/16/16, 7:13 AM
#22

#21 Självklart är det så. Det är likadant med vissa psykiskt utvecklingsstörda utan att gå närmare in på detaljer, men det som verkligen är beklämmande i just det här fallet r att dörrarna låses och sedan går personalen hem.  Ingen finns där som hör ifall gamla Greta som inte själv kan trycka på någon larmknapp har ramlat  och gjort sig illa eller behöver gå på toaletten.  Ingen finns där som hör om hon ropar på hjälp!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

thenameless
5/16/16, 9:03 AM
#23

Nu vet vi ju inte om larmen vidarekopplats? eller om det ens går att göra?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
5/16/16, 1:38 PM
#24

Hej, jätteintressant inlägg. Jag har tyvärr inte själv sett reportaget men det känns förjävligt att det får fortgå i Sverige. Vart är våran välfärd på väg? Vi lever ändå i 2016, hoppas det inte sker på fler ställen. Ha en bra dag.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Skorpion76
5/16/16, 2:36 PM
#25

#23 Nej, det vet inte jag heller, men en del pensionärer som är dementa förstår inte hur de ska använda larmet och hur det fungerar.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
5/16/16, 3:32 PM
#26

Nu har jag kollat igenom filmen och ingenstans hittar jag att man låst och gått hem. Thats it.

Däremot har avdelningar eller enheter varit låsta och personal befunnits på en annan enhet och så ska det givetvis inte vara Det är ju helt förkastligt att ha så dålig bemanning.

Att vårda dementa är inte det lättaste då dementa kan ha så olika former av sjukdomsbild och behov.

De som inte kan larma själva ska givetvis ha tät tillsyn.

Att man låser och har olika former av begränsningar som sänggrindar , bälten i stolar osv. är tyvärr ett måste många gånger för även om det är fullbemannat så kan man inte vara med en person hela tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: