Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 875 ggr
jokkoono
2016-09-19 16:33

Otillgänglighet i affärer

Nu börjar en debatt om hur man kan göra butiker tillgängliga för alla, även de som sitter i rullstol och liknande. Det behöver göras någonting nu eftersom lätt avhälpta hinder skulle finnas 2010 egentligen. Vad har hänt? Jo det är så att från 2010 till 2016 har det ännu inte blivit bättre i t.ex närliggande butiker där det kan vara svårt att komma åt kylvaror när man sitter i rullstol eller dylikt. Jag tycker man bör göra något åt detta nu. Lyssna gärna på sveriges radio den 21a september och programmet plånboken.

http://neuroforbundet.se/nyheter/utatgaende-kyldorrar-diskriminerar-alla-som-handlar-pa-hjul/

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
Vixxen
2016-09-20 01:13
#1

Så länge företag  och byggnadsanläggare lättvindigt kan få dispenser från dessa krav kommer vi ingenstans i dessa frågor. Lagstiftningen är tandlös då den inte är tvingande.

thenameless
2016-09-20 13:07
#2

#1 Precis!

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Skorpion76
2016-09-30 06:36
#3

Den som inte själv är funktionsnedsatt vet inte hur det är för den som lever med det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

landsbygdsbo
2016-10-02 18:21
#4

Vid nybyggnation eller installering av kylar o diskar ska man naturligtvis ta de hänsyn som är lämpliga.

Men men måga mindre butiker ligger i gamla lokaler, har gammal utrustning och har inte ekonomiska möjligheter att skapa de förutsättningar nya lokaler ger.

Ska vi tvinga dessa småföretag att stänga för att de inte uppfyller kraven?

Det anser inte jag

thenameless
2016-10-02 20:34
#5

#4 Så fruktansvärt dyrt är det ju inte att bredda en dörringång eller bygga en liten ramp så att även en rullstol kommer upp för trappsteget in i butikerna. Ca en hundring i material

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2016-10-03 09:22
#6

#5

Nja, så enkelt är det ju inte

En ny ytterdörr kostar väl runt 10 000.

En godkänd ramp kanske samma.

Sedan kommer de kanske synskadade och kräver att den ska tas bort eftersom den blockerar stora delar av trottoaren.

Många småbutiker och kaféer i äldre stadsdelar har både 2 och 3 trappsteg upp. Gamla smala och tunga dörrar. Och en omsättning som inte tillåter investeringar på 30-50 000 utan att omsättningen höjs så pass att dessa investeringar betalar sig.

Så alternativen för dem blir då att klappa igen.

Det är en svår fråga.  Att vi ställer krav vid nybyggnation är ju en självklarhet,

Men gamla kåkar liksom gamla bilar byggdes under andra tider och andra krav, trots det anser jag att de ska få finnas kvar i någorlunda ursprungligt skick där det är möjligt.

Att bara smälla upp en ramp, tja om försäkringar tillät det så skulle man ju kunna använda samma typ av ramp jag använder när jag lastar min fyrhjuling på flaket till pick-uppen. Men jag tror inte de gör det.

Annons:
thenameless
2016-10-03 17:46
#7

#6 En variant av den kanske? går kanske att göra som i moderna bussar att man kan dra ut en ramp som ligger i golvet?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
2016-10-03 19:41
#8

#6 Det är märkligt att det fungerar med tvingande lagstiftning i USA… Vid nybyggnationer i Sverige ges det väldigt lättvindigt dispenser från gällande regler och lagar. 

Enkelt och enkelt, men det går om man har de intentionerna!

landsbygdsbo
2016-10-03 20:22
#9

#8 är det samma lagar som gör att offentliga färdmedel lyser med sin frånvaro?

När jag var över senast så fanns både pubar (i källare med bara trappor ner) och affärer (med trappor upp) och inga ramper så det måste de fixat till nyligen

Men så är det ju ett fåtal städer som har riktigt gammal bebyggelse. De flesta butiker o restauranger ligger och har alltid legat på markplanet där. Till skillnad från Europa där näringsverksamhet bedrivs i flerhundraåriga hus.

landsbygdsbo
2016-10-03 20:26
#10

#7

Ja visst, det fungerar men då är vi åter på ruta 1. Vem ska betala för kalaset?

Vi i väst har bland de bästa förutsättningarna för att personer med olika begränsningar ska kunna röra sig i samhället. Det är bre och det kan bli bättre. Men det hänger på ekonomi.

Vem ska stå för fiolerna? Samhället, den enskilde näringsidkaren eller den som har behovet?

Vixxen
2016-10-03 20:32
#11

#9 Offentliga färdmedel finns visst i USA!

Sen är USA ett motsägelsefullt land, men lagen "Americans with disabilities act (ADA)" gör mycket för tillgängligheten!  http://www.funkaportalen.se/Reportage/Politik/Utrikes/USA-ar-varldsbast-pa-tillganglighet.aspx

landsbygdsbo
2016-10-03 21:24
#12

#11 jodå det finns både järnväg (med kraftigt under satt underhåll) Bussar och framförallt Taxi.

Jag tittade lite på den lagstiftning man har i USA

Man är skyldig att "must remove barriers in existing buildings where it is easy to do so without much difficulty or expense"

Och där faller det , eftersom ramper ner till källarpubbar eller upp till till restaurenger eller butiker flera trappsteg upp kostar stora summor och ställer stra krav på ingrepp i befintlig arkitektur.

Det var nog därför jag mötte många källarpubbar och andra andra för rullstolsburna hindersamma ingångar…

thenameless
2016-10-03 21:34
#13

Å andra sidan borde det vara i näringsidkarens intresse att så många som möjligt kan köpa deras tjänster?  Och haf man en verksamhet som förläggs i en källare så  får man ju lösa det på bästa sätt.  Eller bara sätta upp en skylt " Rörelsehindrade och rullstolsburna äga ej tillträde"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
landsbygdsbo
2016-10-03 21:44
#14

#13 Att stora kedjor med hög omsättning ser till att möjligheterna finns stöder jag till fullo, att kraven ställs vid nybyggnation likaså. Men vad jag (i alla fall) argumenterar mot är att små familjeföretag med låg omsättning i gamla lokaler ska tvingas till stora investeringar som inte kan kompenseras med högre omsättning.

I USA hade man den vettiga delen när man skriver , att anpassningarna ska vara lätta att genomföra och inte kosta för mycket.

thenameless
2016-10-04 10:21
#15

De där små mysiga familjeföretagen du skriver om brukar ha råd att möblera om och bygga om i sina lokaler någon gång om året för att få ner skatten, Då borde de kunna bredda en dörr eller snickra ihop en rampliknande grej, och på landsbygden där du håller till så finns ju trä i överflöd

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2016-10-04 11:27
#16

Det är en fråga om prioriteringar, att hålla butikslokalen, som är deras ansvar i bra o attraktivt skick eller att bygga på det yttre skalet som egentligen är fastighetsägarens.

Att som utomstående tycka att de borde investera är förståeligt eftersom det alltid är lättare att spendera andras pengar.

en investering på 100 000 bör väl rendera i en omsättningshöjning på närmare en miljon för att vara försvarbar rent ekonomiskt. Vilket jag tvivlar på att en ramp och bredare dörr gör

thenameless
2016-10-04 21:20
#17

Visst är dörren fastighetsägarens ansvar. Och eftersom det inte är en lönsam investering som du skriver så måste det bli en tvingande regel/Lag Annars kommer de resonera som dig och så händer ingenting som vanligt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2016-10-05 07:52
#18

#17

Och om det blir en tvingande regel så kommer ytterligare små affärer och restauranger att slå igen. Speciellt de i gammal stadsbebyggelse.

Jag ser hellre en levande stadskärna än en död. Trots att det innebär att inte alla har tillgång till delar av den .

Självklart ska nybyggnation och ombyggnation handikappanpassas.

För att belysa det orimliga. Om en kvinna öppnar en frisörsalong i sitt hem på andra våningen och det inte finns hiss. Ska hon då förbjudas göra detta?

thenameless
2016-10-05 09:23
#19

Nej men även hon borde ju inse det orimliga i att inrätta sin salong på övervåningen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2016-10-05 09:28
#20

#19

Vadå orimligt?

Låga lokalkostnader, nära till jobbet och om hon är duktig så får hon kunder så det räcker.

En  bra lösning för henne.

Det finns säkert många frisörer i närheten som har sina lokaler i gatuplanet. Så ingen riskerar att bli utan frisör.

Jag gillar inte kinesisk mat, Vill naturligtvis inte förmå kinakrogen att servera svensk husmanskost, utan jag väljer den restaurang som passar mig.

Rent krasst gäller väl detsamma om jag inte kan ta mig in i en restaurang, jag tar då mina pengar till en annan restaurang och gynnar istället det näringsstället. Och eftersom vi idag har regler när det gäller nybyggnation så finns det restauranger o butiker med tillgänglighet för i stort sett alla.

Det fanns en kiropraktor här i stan som hade sin praktik på andra våningen, utan hiss. Han deklarerade öppet, mest på skämt, att de patienter som hade sådana smärtor att de inte klarade av trappan, kunde han inte hjälpa ändå.  Och han var duktig, jäkligt duktig.

Vi ska naturligtvis anpassa vårt samhälle i görligaste mån, men lite realism måste få finnas kvar. Anpassningen kan och får inte ske till vilka kostnader som helst.

Annons:
thenameless
2016-10-05 10:27
#21

Ja okej du har dina åsikter jag har mina, det finns olika vinklar på allt. Jag pallar inte mer.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2016-10-05 10:43
#22

#21

Ja jag står utanför och betraktar de ekonomiska realiteterna och du ser utifrån de svårigheter man har som ex. rullstolsburen.

Jag förstår i den mån jag som icke rullstolsburen kan göra, de svårigheter som kan uppstå.

Men det gör att jag utan känslomässig bindning kan se vad som är realistiskt att genomföra och vad som inte är det.

Att kommuner anpassar trottoarkanter, att man inte tillåter att butiker fyller trottoarerna med en massa ställ och annat är helt ok. Att man vid nybyggnation redan på ritningsstadiet gör de ändringar som krävs för att så många som möjligt får tillgång till lokalerna är självklarheter.

Men att ge sig in på gamla, många gånger k märkta hus och göra dyra ändringar som privata företag o personer ska bekosta anser jag vara fel. Ändringar som inte bär sig ekonomiskt.

Upp till toppen
Annons: