Annons:
Etikettpersonlig-assistans
Läst 939 ggr
jokkoono
2016-11-21 11:49

Riksdagsdebatten om LSS

Bra och nödvändig riksdagsdebatt, sen kan man ju ställa sig frågan om den än skulle behöva bli en debatt ända upp i riksdagen. Med tanke på att fler funktionshindrade ska ha rätt att leva dom liv dom själva finner bäst, sen kan jag förstå att den LSS-reform kostar pengar, men jag kan dock inte förstå att den inte skall få kosta pengar. Om man ska kunna prata om livskvalitet och bra vård av dom funktionshindrade som ska få leva som dom med icke funktionshindrade, det vill säga ha rätten till att plugga, arbeta och delta i det övriga samhällslivet. Diskutera gärna och säg er mening efter ni har sett på riksdagsdebatten i länken som följer.

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/aktuell-debatt/aktuell-debatt_H4C120161028ad

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Annons:
thenameless
2016-11-24 18:13
#1

Det handlar ju bara om att Magdalena Andersson gav FK rätten att tolka LSS väldigt snävt för att spara pengar, Och det gjorde de till den grad att flera personer har dött. Kvinnan på toaletten lyckades hon mörda på offentlig plats , så det blev skriverier….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

jokkoono
2016-12-03 11:11
#2

Hej! Jättekul att du kommenterade mitt inlägg, tack för det. Jag är medveten om att Magdalena Andersson gav FK i uppdrag om att minska antalet timmar för många funktionshindrade. Det har fått i följd att många funktionshindrade inte kan leva sina liv som dom vill. Som också är lagens intention från början. Och det är väldigt otäckt denna utveckling tycker jag. Att kostnaden har blivit dyra enligt regeringens beräkningar beror ju på att många fler funktionshindrade omfattas av LSS än vad man trodde från början. Det skapar ju även arbetstillfällen och dom som arbetar betalar ju skatt, så det kommer ju hela tiden tillbaka pengar till staten. Plus att kostnaderna inte är för höga om man jämnför det med vad det skulle kosta att alla funktionshindrade skulle ha en gruppboendeplats istället. Hoppas att du för står vad jag menar. Ha en bra dag!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

thenameless
2016-12-03 23:38
#3

De som jobbar inom LSS minskar ju inte utgifterna. De bara står för sin del.

Så de minskar inga utgifter.  Magdalena Andersson har fått i uppgift av regeringen att minska utgifterna inom LSS och enda sätet är att minska antalet personer berättigade till LSS. Dra in deras assistans så de dör någonstans är ett vis.

Bunta ihope oss på ett "grupboendev som innan 1975 Minskar kanske också?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

landsbygdsbo
2017-01-13 22:35
#4

#1 "Det handlar ju bara om att Magdalena Andersson gav FK rätten att tolka LSS väldigt snävt för att spara pengar,"

Så enkelt är det nu inte M Andersson har ingen laglig rätt att lägga sig i FK;s arbete

FK har att följe de prejudicerande fall som existerar och ta sina beslut utifrån det. Vad M Andersson och andra riksdagsledamöter kan göra är att ändra de lagar som fastställts i prejudicerade fall.

Det är så det fungerar och ska fungera i en rättsstat. Ministerstyre är av ondo.

Om en post i budgeten ökar så kraftigt under en längre tid ska man ta reda på varför, man ska se över den och sedan om nödvändigt åtgärda.

Det kan röra sig om hårdare villkor, strängare kontroll eller så finner man höjningen befogad och tillstöter mer resurser.

Cizzi2
2017-01-16 05:58
#5

Magdalena Andersson måste själv ha en funktionsnedsättning när man ser hur Sverige blivit på bara 2 år. En kraftig sådan också.

landsbygdsbo
2017-01-16 09:48
#6

#5 Det handlar inte om disfunktionalitet. Det handlar om realpolitik under rätt svåra ekonomiska och politiska förhållande.

De ekonomiska är svårt att göra något åt och de politiska beror på väljarnas val, dvs resultatet av en demokratisk process. Att en liten marginaliserad grupp kommer i kläm, ja det händer hela tiden. Så fort de ledande politikerna ser att en fråga förlorar i dignitet förlorar också den tillhörande gruppen i inflytande.

För närvarande är det ändra frågor än LSS som är "heta". Försvarsfrågan, hantering av asylanter och vågen av vapenbrott för att nämna några.

Att anklaga en folkvald politiker(för att man inte delar hans/hennes åsikter) för en funktionsnedsättning, underförstått en mental sådan är i praktiken en beskrivning av ens egen politiska medvetenhet…i det här fallet tycks den vara låg.

Annons:
Upp till toppen
Annons: