Annons:
Etikettnyheter
Läst 729 ggr
Eda
12/17/16, 12:09 PM

Begreppet funktionsrätt

Den 18 maj 2017 byter Handikappförbunden namn till Funktionsrätt Sverige. Mer om begreppet funktionsrätt kan du läsa på Handikappförbundens sida: http://handikappforbunden.se/vi-ar-handikappforbunden/Begreppet-funktionsratt  

Vilken bild får allmänheten av alla gamla och nya ord? frågar Jörgen Lundälv, forskare. - Länk till Debattartikeln
 http://hejaolika.se/artikel/funktionshinderrorelsen-i-en-spraklig-djungel

Läs gärna mitt blogginlägg: Vanför – lytt – handikappad – funktionsvariation – funkis https://handikapptips.wordpress.com/category/vanfor-handikapp-funkis/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Loris M
12/17/16, 12:48 PM
#1

Jag tycker att det är bra. Handikapp har inte används på jättelänge i alla fall i forskningssammanhang och är väldigt föråldrat. Handikappförbundet som en av få som fortfarande använder det, har nu länge envisats med att behålla begreppet. Det är verkligen dags att de överger det.

thenameless
12/17/16, 6:33 PM
#2

Tills funktionsrätt blir slitet det med occh folk blir förorättade igen.. Lycka till att hitta på ett nytt ord igen…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
12/22/16, 8:33 AM
#3

Jag tror man hoppas för mycket på en namnändring när verkligheten inte alls påverkas mer än att det är en enorm kostnad att byta ut ett "varumärke" så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
12/22/16, 9:00 AM
#4

#3 Ja, ungefär lika effektivt som när landstingen  byter namn på vårdcentralerna till hälsocentral… 😃

Eda
12/22/16, 9:41 AM
#5

När jag vid ett tidigare tillfälle beklagade för en rullstolsburen tjej att jag kallat min blogg för Handikapptips, svarade hon. Bry dig inte om det, namnet spelar väl ingen roll, skit detsamma om någon kallar mig för handikappad eller funktionsnedsatt, jag sitter ju lika förb….. i rullstol för det!

(Till mitt försvar hör också att det inte går att byta bloggnamn på en wordpress.com-blogg och det är faktiskt så att jag får enormt många sökningar med just ordet handikapp, handikappbad, hjälpmedel för handikappad etc. De som använt dessa sökord hade inte hittat min blogg om den hetat något med funkis eller liknande. Jag tror att ordet handikapp är inrotat hos många, speciellt äldre människor.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
12/22/16, 9:42 AM
#6

#5 Det tror jag också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thenameless
12/22/16, 6:43 PM
#7

#5 Precis! Jag är alla de där orden. Och blir det inte mindre för att någon hittar på ett nytt. Och som du säger på nätet tex blir det knepigt om man ska ha koll på vad man kallas denna vecka?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: