Annons:
Etikettrörelsehinder
Läst 384 ggr
Eda
11/9/19, 10:19 AM

Rollatorns uppfinnare

Facebooksidan FÖRENINGEN FÖR ONÖDIGA KUNSKAPER som jag nyligen upptäckte tycker jag är väldigt rolig, där får man såväl många historiska kunskaper som mycket udda. 

Där står bl.a. om att rollatorns uppfinnare var en svensk poliodrabbad kvinna, Aina Wifalk från Västerås, som 1978 lämnade in sin idé på en helt ny typ av gånghjälpmedel på hjul till en statlig utvecklingsfond. Handläggarna insåg potentialen, sköt till pengar och kopplade in ett företag som gjorde konstruktionen.

Hon tog aldrig patent för rollatorn men fick dock royalties från försäljningen och ett Husmoderspris. När hon fick det sade hon. ” -Jag begriper inte varför jag får den här husmodersbelöningen. Jag är ju ingen husmor och har inte massor av barn!”

Hon tyckte även att dom största bristerna fanns i människors attityder. Som när folk ¬säger ”de handikappade”. – Inte säger man ”de friska”. Vi är individer och inte en grå massa. Aina Wifalk avled 1983.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Maria
11/9/19, 11:19 AM
#1

Rollatorn är ett fantastiskt hjälpmedel. Jag har själv en som jag tyvärr varit i behov av vid tillfällen.

I början trodde jag det hette rullator.

Jag minns på 80-talet då jag en kort tid praktiserade i hemtjänsten och då berättade de hur svårt det var för de gamla "gubbarna" i området att börja använda rollator. Det var mest en "tantgrej" då. När den första mannen började använda sin så blev det en slags epidemi och snart så satt det gamla farbröder på bänkarna som nu äntligen kunde börja gå ut och umgås tillsammans den varmare årstiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eda
11/9/19, 2:16 PM
#2

Jag trodde också att den hette rullator,  men båda benämningarna rullator respektive rollator är korrekta enligt Svenska Akademiens ordlista.  Att jag valde rollator beror på att det stod rollator i artikeln jag läste om Aina Wifalk.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

thenameless
12/8/19, 1:55 PM
#3

Där jag bor har nästan varenda äldre person med gångsvårigheter Rullator.. Jag tror min farmor satte en trend när hon trotsade stigmat och började våga använda en offentligt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eda
12/8/19, 4:16 PM
#4

#3 Det var väl bra att din farmor gjorde det. Jag tycker dessvärre att man ofta ser människor i Stockholm som försöker klara sig med käpp, vilket inte alls är bra för dels är risken större för att halka om det är halt eller om personen går ostadigt kan hen ramla. Stöder man sig tungt på en käpp kan man dessutom få sned belastning på ryggen med åtföljande besvär. 

Fördelar med rollator är också är att man kan ha en korg att lägga det man handlar och blir man trött kan man sätta sig på den och vila. 

Bor man i Sverige kan jag tänka mig att man helst bör ha två rollatorer, en med stora hjul som fungerar vid snö och modd och en lättare för inomhusbruk. På en del rollatorer kan sitsen fällas så att man kommer närmare köksskåp och kan plocka ut det man behöver från överskåp.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

[Tante Aubergine]
12/14/19, 9:12 AM
#5

#4 Tycker det var en bra idé du hade, att ha två rullatorer. Är det inte vanligt att ha det? Är inte så insatt i ämnet, så är nyfiken.

Eda
12/14/19, 10:36 AM
#6

#5 Jag är inte heller så insatt i ämnet,  men jag kan tänka mig  att man bara kan få en som hjälpmedel och får köpa  den andra själv.  Min mamma som blev 97 år hade bara en, men när hon levde tror jag  inte utbudet för rullatorer för inom- respektive utomhusbruk var så stort.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: