LSS
LSS står för Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, som syftar till att den enskilde funktionshindrade ska kunna delta på samma sätt i samhället som den icke funktionshindrade.
Några av de paragrafer som utgör lagen är:
-"främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet"
För mig har lagen inneburit att jag kan vara mer självständig än jag hade kunnat om inte lagen hade kommit till. Jag har kunnat bo i egen lägenhet, kunna gå gå på bio, konserter, restauranger och mycket annat.
-den enskilde ska få möjlighet att "leva som andra"
Detta innebär för mig att jag kan träffa personer på mina önskvärda tider och efter mina egna behov. Det här är inte en självklarhet idag att man kan träffa kompisar och bekanta när man vill på grund av att man inte alltid får det man har rätt till av Försäkringskassan.
-rättighetslag - "goda levnadsvillkor"
Dessa levnadsvillkor är någonting jag har förklarat så kort som möjligt i texten ovan.
Vad har du för erfarenheter av LSS?
Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.
Ingen erfarenhet alls. Jag är redan pensionär så jag står säkert utanför de rättigheterna också, som så mycket annat.
Som så mycket annat? Vad menar du då?
Jag tycker att det är tråkigt att som det ser ut just nu så upphör rätten till LSS efter 65, men jag hoppas att de ändrar på det tids nog.
Jag är med i LSS och Försäkringskassan men jag får träffa kompisar och bekanta så mycket jag vill ändå och när jag vill!
Brunett
Hej!! Då kan jag bara gratulera, det är ingen självklarhet för alla att kunna göra det.