Funktionshindrade iFokus

Funktionshindrade

Etiketternyheterfunktionsnedsättninganhörigahjälpmedel
Läst 37 ggr
Eda
2025-05-06 07:38
2

AI för sökhjälp av hjälpmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med AI ((AI är förkortning av artificiell intelligens) kan man bl.a. söka uppgifter om hjälpmedel, vad som finns, hur de fungerar etc.

OM AI FÖR DEN TOTALT OVANA har jag skrivit ett blogginlägg. Med AI kan man få man fram mycket mer fakta än om man söker genom t.ex. Google. Men som med alla svar man får när man söker bör man dubbelkolla när det gäller något extra viktigt.
I princip kan man söka och få svar på nästan vad som helst. Eftersom jag har bloggar gällande funktionsnedsättning har jag bl.a. sökt på: Hur man skaffar färdtjänst. Om olika sorts rollatorer, Om byxor för rullstolsburna och fått uttömmande svar på alla mina frågor.

Det finns många olika AI-verktyg. Jag har använt gratisversionen av ChatGPT.
Om hur man installerar ChatGPT och om hur man söker med exempel har jag skrivit om i min blogg.
Se: https://handikapptips.wordpress.com/2025/04/11/ai-for-totalt-ovana/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

1. INLEDNING: Vad är AI? 1. INLEDNING: Vad är AI? 2. EXEMPEL PÅ VAD MAN KAN FRÅGA GENOM ”SÖK”3. JÄMFÖRELSE MELLAN SÖK & RESONERA4. HUR MAN INSTALLERAR gratisversionen av ChatGPT5. LÄNKAR OCH RESURSER……………………………………………………………………… 1. INLEDNING: Vad är AI? AI betyder artificiell intelligens och innebär att en maskin kan visa människoliknande egenskaper, såsom att resonera, lära sig,…
  • Redigerat 2025-05-06 07:40 av Eda