Aktiviteter?
Hej, jag har precis blivit avlösare till en 10åring som har en diagnos inom aspberger/autismspektret. Har ni några förslag på aktiviteter som vi två skulle kunna hitta på? Jag kan bara komma på att åka och bada eller gå ut och shoppa. Nöjesfält är ett alternativ men något tveksamt.
Tips skulle verkligen uppskattas!
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Många med autism/Asperger har problem med stojiga/stimmiga miljöer vilket både badparker/badhus och shoppingcenter kan vara.
Jag har själv asperger och även om jag är högfungerande och klarar av ganska mycket så tycker jag inte om shopping och är extremt trött dagen efter jag har varit tvingad att shoppa.
Vissa med asperger tycker heller inte om att bada eftersom många med asperger har problem med ljud, sy, känsel el liknande.
Tex kan det vara så att en lätt beröring kan göra ont men om man håller "fast"/hårt så gör det inte ont.
Man kan också tex vara känslig för ljus, vissa lukter, starkt ljud, vissa ljud, höra färger el se musik etc
Det finns oändliga variationer av detta och "svårighetsgrader" själv tål jag tex inte beröring av sporttejp, om jag skulle bita i sporttejpen så hör jag sporttejpen och det känns obehagligt i tänderna. Däremot är det det enda jag märkt jag själv har.
Jag skulle rekommendera att du tar något lugnt ställe första gången och får reda på vad h*n tycker om för även om många med AS avskyr att shoppa så finns det de som älskar det.
Jag skulle också ta reda på om det finns nått riktigt no no tex kramar, beröring, tyger, ljud etc som du kan råka förstöra dagen för h*nom med.
l'm back
#1 Att barnet ifråga gillar att bada och shoppa har jag redan fått veta. Eftersom jag inte gillar mycket folk själv så vet jag vilka tider som är lugnare. Jag har bara träffat barnet ett par gånger så vi håller på att lära känna varandra just nu men det ingår i mitt uppdrag att hitta på saker som vi kan göra. Det visade sig svårare att komma på något än jag trodde.
#2 ok vad bra 🙂
Jag såg nästan framför mig en unge med autistic tantrum mitt på ett shoppingcenter 😮. (vilket skulle kunna hända med vissa)
Vet du nått mer h*n gillar? skulle det tex vara historia skulle ju tex ett museum kanske vara bra, gillar h*n teknik kan ett teknikens hus vara bra, gillar h*n djur kan en djurpark el bondgård vara bra etc
själv älskade jag tex museum och djurparker då jag var liten 😊(eller nu också) däremot brukade vi gå på tex molniga dagar på djurparken för då var färre där. (Jag hade inte diagnos då men jag gissar att det var enklare för mamma som ensam mamma med 3 ungar)
l'm back
#3 Jag bor i en rätt liten stad, har finns bara ett shoppingcenter och det ligger i utkanten av stan. Däremot finns det en galleria i stan som jag vet att hen har vart i förut. 🙂
Jag har bara träffat barnet två gånger så jag har ännu inte kommit så långt. Även om jag pratat lite med föräldrarna så är det mycket jag inte vet. Jag funderar på både djurpark och museum. Det finns ridning av islandshäst och en älgpark i närheten. I stadsparken finns minigolf. Bio skulle kunna vara något beroende på vad som visas.
Tyvärr så är det svårt att vara så pass spontan i det här fallet. Din mamma kunde ta med sig dig och dina syskon direkt när det passade. I mitt fall däremot så är majoriteten av "arbetstillfällena" schemalagda. Så en aktivitet måste vara planerad i förväg oavsett väder (utom möjligen spöregn eller snöstorm…).
#4 nja det kunde inte mamma (vara spontan alltså) hon hade bara helt enkelt ett alternativ B om vi inte kunde göra alternativ A och så kollade hon på väderleksrapporten.
Om jag vore du skulle jag börja med nån av dom saker du vet skulle funka och sen luska ut mer vid dom tillfällena, för du har ju ganska många bra alternativ redan.
l'm back
#5 Mer flexibel än vad jag kan vara i alla fall… Det är nog en rätt god idé, jag är ganska stillsam av mig så att hitta på aktiviteter visade sig vara svårt.