Funktionshindrade iFokus

Funktionshindrade

Etikettordet-är-fritt
Läst 3723 ggr
jokkoono
1

Sexuella samariter

Jag kom och tänka på ett ämne som var ganska hett förut. Det gäller alltså om funktionshindrade ska ha rätt till sex samariter om man inte är kapabel att tillfredsställa sig själv.

Jag är väldigt kluven i frågan själv. Jag är fullt medveten om att prostitution är olagligt i Sverige, jag tänker mer ur en grund principiell synvinkel. Vad tycker ni?

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Maria
0

Usch, vilken svår fråga men jag lutar ändå åt ett nej.

För mig är sex så väldigt förknippat med kärlek och det finns många utan funktionshinder som lever utan sex ofrivilligt så att säga.

/Maria

jokkoono
0

Hej Maria! Vad roligt att delade med dig med din åsikt.

Jag håller med om att det är en väldigt svår fråga.

Ha det bra!

Leon1973
0

Halkade in på ett bananskal via  "nya inlägg"…

Det är en mycket svår fråga..

Men jag lutar åt ett JA.

**Min motivering:
**Det kan vara väldigt svårt för en person med funktionshinder att hitta en partner, det är svårt nog för oss som inte har några funktionshinder och med ett fördomsfullt samhälle så blir det inte enklare för de med funktionshinder.

Och jag anser att alla som känner behov av sexuellt umgänge har rätt till det oavsett vilka medel som detta kräver.

**Dilemma:
**Problemet är bara att hitta en lösning som fungerar på ett bra sätt utan att man sätter "hjälptagaren" i risk. Vad jag menar är att det finns många sjuka människor som kan tänka sig att utnyttja situationen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

tlover
1

Jag tycker också nej, tänk er på arbetsfömedlingen

"Jag ser att du inte sökt jobbet som sexsamarit, eftersom du inte sökt alla jobb du kan jobba med drar vi in a-kassan"

Däremot borde tex massage vara subventionerat el att det går att få på recept, det ger till stor del samma läkande hormoner som sex utan att man behöver hålla på med prostituerade.

l'm back

Maria
1

Då är frågan om sex är en rättighet?😮

/Maria

Leon1973
0

#5 Ja, är det inte rimligt att sätta det som en rättighet?

Om man är funktionshindrad och kåt men aldrig lyckats träffa någon och man har svårigheter att själv tillfredsställa sig, är det inte rimligt då att det skulle kunna finnas en möjlighet för denna person att vända sig till en "tjänst/service" som hjälper till med detta?

#4 Ja, den kan ju bli lite jobbig om det ska gå via arbetsförmedlingen.

jokkoono
0

Du som tycker nej motivera gärna ditt svar, jag accepterar ditt svar men du kanske vill motivera varför du tycker nej?

Maria
0

Jag vet som sagt inte om mitt nej är ett nej….känner hur ambivalent jag är….

men hur ska man rent praktiskt gå till väga (nu menar jag inte bokstavligen sexet😉) utan det rent juridiska?

Jag är fortfarande osäker på om jag tycker att sex är en rättighet då det i allra högsta grad handlar om inblandning av en annan människa ungefär som att skaffa barn inte heller är en rättighet tycker jag.

/Maria

Leon1973
0

Men vänta nu, sex handlar inte bara om att skaffa barn, sätt inte de två sakerna mot varandra, om vi fick barn varje gång vi hamnade i säng med någon så hade det varit illa….   Sex handlar till väldigt stor del om njutning, större delen är njutning skulle jag vilja påstå.

Sen att som i ditt första inlägg relatera det till kärlek är ju också lite missvisande i mina ögon, hur många har inte efter en krogrunda haft ett "one night stand"? Ingen kärlek bakom det, eller hur? Utan Åtrå, lust, njutning..

Jag vill inte göra några personliga påhopp, men dina inlägg får mig att tänka så här..

Inlägg #1
Sex handlar om kärlek, kan du inte hitta en partner ska du inte ha sex.

Inlägg #8 (nu tolkar jag detta väldigt grovt av små ord du skrev)
Sex handlar om fortplantning och sex är inte en rättighet som man kan få hur som, utan det kommer om man har en partner att fortplanta sig med.
(denna tolkningen är väldigt grov från det lilla, ber om ursäkt för det).

Jag anser fortfarande att alla (utom sexförbrytare) har en rättighet till sex och all njutning det kan ge, sex är inte bara kopplat till kärlek eller fortplantning. Sex handlar till en mycket större del av njutning, orgasm, utlösning.

Maria
1

#9 Jag skrev inte att sex handlar om att skaffa barn. Jag skrev och funderade på om det är en rättighet??? ungefär som man diskuterar om det är en rättighet att skaffa barn.

Det andra jag skrev om att det handlar om kärlek så uttryckte jag mig att "det för mig handlar om kärlek".

OK, då säger vi att sex enbart handlar om njutning. Är då all njutning en rättighet?

Observera att jag fortfarande inte tagit ställning i frågan utan försöker resonera mig fram till vad som är rätt eller inte.

/Maria

tlover
1

Jag är inte säker heller om det är en rättighet

Nu är det här helt teoretiskt och jag hoppas inga har såna problem men men

Om ingen i hela världen vill ha sex med en, inte ens mot pengar har man då rätt att våldta nån för att "sex är en rättighet"?

Just eftersom man är två om sex vet jag inte att det skulle kunna kallas rättighet.

l'm back

jokkoono
0

kul att det väcker så många olika åsikter, förstår att denna fråga är svår att svara på. Det finns många olika sätt att se på saken.

Gronstedt
4

Om någon har rättighet att få sex, måste någon annan ha skyldighet att ge sex. Vem ska ha den skyldigheten? Du, Leon? Dina barn? Det vore väl ett perfekt första jobb för unga män och kvinnor som inte kommer in på arbetsmarknaden?

Ska arbetssökande män och kvinnor tjänstgöra som "sexsamariter" på timbasis medan de står till arbetsmarknadens förfogande?

Vilken typ av sex ska de vara skyldiga att stå till tjänst med? För hand- och oralsex finns det ingen anledning att bry sig om könet på vare sig brukaren eller samariten, men hur ska man göra när penetrerande sex beställts? Sa brukaren kunna beställa ett visst utseende? Ett visst kön? En viss sexuell handling?

Ska även fula, otrevliga och illaluktande människor, som ingen ligger med frivilligt, ha rätt att beställa dessa samariters tjänster? Hur hopplös ska man vara som sexobjekt innan man får sex utskrivet på recept?

jokkoono
0

Tack för ditt svar. Intressant åsikt. Ha en bra dag.

Leon1973
0

Nej, jag kommer inte ta jobbet eftersom jag har ett bra jobb med bra lön redan.

Jag är 100% säker på att det finns folk som kan tänka sig ta jobbet, men det är en helt annan moralisk och juridisk fråga gällande världens äldsta yrke.

Gronstedt
2

#15: Du jämställer sexuella samariter med prostituerade?

När dina barn kommer hem från första dagen på nya jobbet och jämför vem de har legat med och hur över middagen, hur kommer du att se på dem? När din livspartner (om någon sådan skulle finnas) ber dig om tekniktips rörande en svårutlöst kund, hur kommer du att känna?

För övrigt är prostitution knappast världens äldsta yrke.

tlover
0

#16 det räknas som världens äldsta yrke (som man får betalt för) även apor prostituerar sig faktiskt (fast för mat)

Däremot gör inte det till att det är moraliskt rätt att det finns bara för att det funnits länge.

l'm back

Leon1973
0

Som sagt, det ska vara ett fritt val att ta sig an uppgiften.
Inget någon ska kunna tvingas till.

Jag sitter inte med alla svaren om hur det ska gå till och hur problemen löses, precis som ni så sitter jag och spekulerar och diskuterar fritt.

tlover
0

#18 som sagt många tvingas till jobb man hatar idag (tex pga a-kassa) och mans ka inte behöva sälja sig för att få a-kassa eller socialbidrag.

l'm back

Leon1973
0

Det är det jag försöker säga att när det gäller "yrken" eller arbetsuppgifter som denna så måste det vara ett fritt val, inget som man ska kunna tvingas till, jag vet inte hur jag ska skriva så att det blir tydligare.

Det innebär alltså att "arbetsförnedringen" måste ändra sin rutin gällande dessa "samarit" jobben.

Maria
5

Ju mer jag läser och funderar så ju mer lutar det åt ett NEJ.

Kanske är det våra lagar när det gäller att sälja sex som bör ses över?

Det är ju inte olagligt att sälja sex men numera olagligt att köpa sex.

Skulle det bli lagligt att även köpa så är det ju valfritt även för funktionshindrade.

/Maria

Elcyion
0

Nu hoppar jag alla inlägg och svarar vad jag anser. Jag skulle önska att det var en rättighet för funktionshindrade att använda någon form av "hyrd sexpartner". Sen behöver det inte finnas lagar på att någon måste tillhandahålla tjänsten.

Vi kan ta ett exempel. En student behöver tjäna extra pengar och blir tillfrågad om h*n vill runka av en funktionshindrad man.

Det jag är ute efter är att h*n har rätt att säga nej, men inte ska kunna fällas för prostitution (som är olagligt i Sverige) om h*n sa ja. För att det ska fungera måste det finnas arbetskontrakt osv.

Förstår ni hur jag menar?

Medarbetare på jack russel terrier

Leon1973
0

Prostitution är inte olagligt i Sverige hur dumt det än låter så är det bara olagligt att köpa sex.

Men jag förstår och håller med till 100%, det är den inställningen jag haft hela tiden.

tlover
1

#22 så folk som är i extremt behov av pengar ska måsta utnyttjas sexuellt för att kunna på det. Nått sånt skulle ju göra det lika illa eller värre än det är nu.

skulle man nu måsta ha att folk lagligt kan tjäna pengar på det (nu så kan ju köparen inte lagligt betala för det därför blir ju det hela olagligt på ett sätt) så måste det finnas regler som skyddar den som arbetar med det.

Men jag är fortfarande negativ till det hela och hoppas att det aldrig blir så att man får sexuella samariter.

l'm back

Ikajo
1

Jag säger helt klart NEJ. Sex är ingen rättighet. Sex är inget man måste ha. Det finns för många variabler. Dels är det frågan om prostitution. Vilket i sig är en mycket komplicerad fråga. Är det världens äldsta yrke? Kanske, vi kan omöjligen veta. Å andra sidan så blir inte något acceptabelt bara för att det har existerat under lång tid. Slaveri har också existerat sedan människor gick upprätt. Inte tycker vi att slaveri är något vi ska ha för det.
Är det fel på den svenska lagen? Nej, faktum är att många länder runt om i världen sneglar nu på den svenska lagen eftersom det är den enda lagen som kommit tillrätta med trafficking. De allra flesta kvinnor som prostituerar sig är offer för trafficking, vår tids moderna slavar. Den svenska lagen skyddar dessa offer, i andra länder riskerar de utvisning, samtidigt som man sätter fokus på problemet: köparen. Utan villiga köpare skulle det inte existera en marknad.
Därefter måste man ta hänsyn till att det är fler män än kvinnor som prostituerar sig men det är fortfarande fler män än kvinnor som köper sex. Dessa manliga köpare köper alltså sex från både kvinnor och män.

Sedan är det frågan om hur ett sånt arbete skulle utformas. På vems villkor skulle det förekomma? Var skulle gränserna gå? Vilken hänsyn skulle man behöva ta till läggning? Om den potentiella vårdtagaren är homosexuell, hur blir det då? Bisexuell? Pansexuell? Vilka rättigheter skulle arbetstagaren ha? Och skulle det verkligen gå att rättfärdiga sexuella tjänster som ett arbete? Var skulle det sluta?
Och en mycket viktig fråga, vilka skulle det vara som i slutändan utför dessa tjänster? Vilka skulle bli tvungna att sänka sig så lågt? Samma människor som just nu sitter och väntar på att telefonen ska ringa ihop om att få jobba några timmar? Tänk om en arbetsgivare sa till sin timanställda att det är vad som gäller för att få jobba?
När det inte finns några bra svar på dessa frågor, hur kan man tycka att det är okej?

Människor har en fantastisk förmåga att anpassa sig och hantera sina situationer. Vill man så kan man. På något vis så löser man det. Idag finns mängder med hjälpmedel man kan använda sig av. Så det kanske inte är en sexuellsamarit som ska ställa upp utan att tillgången till dessa sexuella hjälpmedel ska bli smidigare och billigare för de med behov.

Slutligen så rekommenderar jag att man faktiskt läser texten om den barmhärtige samariten (som uttrycket faktiskt kommer ifrån). Det handlar om att man frivilligt hjälper någon annan utan förväntningar på att få något tillbaka. Den ultimata altruismen. Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker nog att om två personer ska ha sex tillsammans så ska båda få ut något av det. Blir det till tvång, ett jobb, då är det inte frivilligt och chansen att någon får ut något av det blir väldigt liten. Det finns ett annat ord för sexuellt tvång. Vi brukar kalla det för våldtäkt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

jokkoono
0

#25 Jag skulle vilja poängtera att jag att inte är för prostitution eller slavhandel. Jag ville bara ta upp det för diskussion för att det är ett väldigt intressant ämne, och jag är själv väldigt kluven i frågan.

Ikajo
0

#26 Det är inte så att jag svarar dig specifikt. Jag snarare adresserar punkter som framförts i trådens diskussion.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här