Thomas ville ej glömmas bort del 1
Här kommer början av "glömma bort Thomas-historien".
Tyvärr händer det ibland i Sverige fast sånt tycker inte jag ska hända i Sverige. Jag tycker att personer som är i behov av hjälp ska kunna känna sig trygga, även om de får hjälpen utförd av hemtjänsten samt personlig assistans. Det ska ej tummas på tryggheten för de hjälpbehövande och att det kanske inte räcker med ett 15 minuters samtal på telefon för att kolla om personen behöver hjälp. För det kan hända någonting med personen i fråga 20 minuter efter samtalet på 15 minuter.
Läs gärna och begrunda och säg er mening.
Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.
Det är helt sjukt!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
" en anmälan till Arbetsmiljöverket bekräftas det Patrik Ivarsson säger. Där beskriver hemtjänstpersonal i Bergsjön omfattande brister i arbetsmiljön. De skriver bland annat om mediciner som missats eller delats ut på fel tider, att "vårdtagarnas tider minskats gång på gång för att klara av arbetsdagen" och om äldre som blivit så stressade att de “säger upp sina insatser trots att de behöver dem. Och trots stor omsättning på vikarier dagligen så är personalen underbemannad, stressad och när de lämnar jobbet hoppas de att ingen är glömd, skriver personalen i anmälan.
Samtidigt skriver kommunen i sin värdighetsgaranti till de äldre att de har rätt till en värdig vård, och att hemtjänsten ska höra av sig om man av någon anledning inte kan komma."
Uppenbarligen så brister hemtjänsten i Bergsjön både i sina rutiner och i sina resurser…. Jag vill inte bli gammal i det här landet.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#2 Det är inte klokt och jag tänker närmast på att jag inte vet vad som skulle hända om mina föräldrar hamnade i samma sits.
** Energy Pethead
Tack för era synpunkter och det är omöjligt att veta hur det kommer bli för anhöriga när dom behöver äldrevård, och som det ser ut idag så undrar man ju om det kommer fortsätta såhär i 20- 30 år.. Det måste göras något nu som är långsiktigt av politikerna och dom måste vakna nu för alla har dessutom inte råd att betala privat vård!
Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.
Vi får göra som borgarna säger och börja vårda våra gamla i hemmet igen? Det var ju så mysigt förra gången det var standard.
#5 Jag vet inte om jag skulle kunna ta hand om mina föräldrar.
** Energy Pethead
Det var ironiskt menat. Jag vet att jag inte orkar ta hamd om min mamma om hon blir sämre. Så jag hoppas att de får ordning på hemtjänsten där hon bor till dess hon behöver dem.