Funktionshindrade iFokus

Funktionshindrade

Etiketttillgänglighet
Läst 404 ggr
Eda
2

Illa bemötande i trafiken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I DN Debatt 29/2 2020, kunde man läsa om ”Arroganta busschaufförer problem för funktionshindrade”.

Har ni någon gång råkat ut för att busschauffören vägrat ”niga” bussen, ta fram rullstolsramp om ni bett om det eller helt enkelt kört ifrån er om ni kommit med rollator eller rullstol?

Länk till Debattartikeln:https://www.dn.se/debatt/arroganta-busschaufforer-problem-for-funktionshindrade/?fbclid=IwAR2DsdESqKkIvFwYca5di0YKXB_IHtiYqPuDJBBvVjsCzenAF_MLBquFS48

Vad jag saknade i artikeln är en uppmaning att anmäla dessa oegentligheter till gällande bussbolag så att det blir någon ändring på det hela! 

Om du blivit fel eller dåligt behandlad – KLAGA!

Vad som är viktigt när du klagar på t.ex. SL (Stockholms lokaltrafik)**. 
**Skriva upp/memorera vilket 4-siffrigt nummer bussen har (vita stora siffror inte bussens reg. nummer), numret står utanpå bussen; baktill, framtill och på sidan, samt ovanför förarplatsen inne i bussen. Samt uppge bussnummer och färdriktning. Vilken hållplats. Tidpunkt.
T.ex.: Buss 4. Bussnummer XXXX. Riktning Stora Essingen. Hållplats Fridhemsplan kl. 17.05.

Som jag har hört är det ofta samma chaufförer som krånglar och då får ledningen ta tag med hårdhandskarna om samma person får många tillsägelser!
(Obs!  Busschauffören som skymtar på bilden  har inget med texten att göra, jag vill bara visa var de vita siffrorna sitter).

För synpunkter på SL:s tillgänglighet tel. 020-120 20 22 (Öppet dygnet runt)
För synpunkter på resan tel. 08-600 10 00 eller gå in på sl.se

Dessutom kan resenärer med funktionsnedsättning om det kommer en buss utan lågt insteg där det ska vara sådana, eller om rampen på bussen inte fungerar, få hjälp med att resa vidare enligt SL:s TILLGÄNGLIGHETSGARANTI.
Så här gör man: För att använda dig av tillgänglighetsgarantin ringer du SL:s kundtjänst på telefon 020 120 20 22 eller skickar sms till 070 256 46 81. Du får praktisk och personlig hjälp med att fortsätta din resa av specialutbildad personal. Du kan också kontakta spärrvakt eller stationsvärdar för att få hjälp.
Se  vidare:
https://sl.se/sv/info/kundservice/tillganglighetsgaranti1/tillganglighetsgaranti/

Här har jag bara skrivit om SL (Kollektivtrafik i Stockholm). Ni som bor på andra platser skriv gärna hur man skall agera med era bussbolag, när de gör fel!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.