Stöd för att knyta skorna
Här brukar finnas många bra tips som underlättar vardagen när man inte är så rörlig längre.
Jag är på jakt efter ett stöd typ det som gatuskoputsare brukade ha i gamla filmer.
Det skall vara ett snedställt stöd som kan stå på golvet så att man kan sitta ner, lägga upp en fot i taget och knyta skon. Det behöver vara relativt högt.
När jag googlar hittar jag bara såna som sitter på väggen, och det funkar inte när man är gammal och har dålig balans. Man måste sitta ner.
Köp en vanlig skoputslåda som den du beskriver. De brukar fortfarande finnas.
En sån här har jag haft.
Är du händig eller känner någon så borde det vara enkelt att snickra till.🙂
/Maria
#2: Otroligt stilig, men tyvärr för stor, den måste gå in under hallstolen.
#3: Ja, jag vet precis hur jag skulle göra den väldigt enkelt, men just nu befinner jag mig några hundra mil ifrån min far som behöver den (och vanligtvis bor vi inte nära varandra heller).
Ibland kommer man på andra saker som kan användas till det man behöver. Jag brukar var duktig på att fundera ut lösningar, men just nu står det still.
#5: Nu tänker jag fritt och vet inte alls om det fungerar men en fotpall till gitarrist?
Kan det vara ngn hjälp? Finns i olika modeller och prisklasser.
Här ett exempel:
https://nylund-son.se/produkt/gewa-metal-foot-rest/
Man kan söka på fotstöd också har skälv ett liknande:
https://www.ikea.com/se/sv/p/dagotto-fotstoed-svart-40240989/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-10-28 20:47 av Pyttelite
#6: Tack - precis den typen av vilda tankar jag vill ha! 👍 Det ser verkligen bra ut. Antiglid också! Önskvärt är att man även kan vinkla den lite. Skall kolla med en kompis som spelar gitarr hur de funkar. Verkligen tack! 🌹
#7: Jag uppdaterade med ett fotstöd man använder på typ kontor oxå ifall du inte såg det.
Hoppas att du kan spinna vidare på idéerna! 🎃
#8: Ett sånt har jag också haft och tänkte på det först, men det blir för lågt. Tror benhårt på gitarrvarianten, höj- och sänkbart och vinkelbart. Försöker förmå mina syskon att hitta ett på närmare håll. Hade varit kul till Fars Dag, vi får se hur det går.
#9: Lycka till!
Tack 👌
Kanske en upp och nervänd plastbox/låda från typ ÖoB eller Clas Ohlson. De är ju stadiga och går att sköja av. Finns ju i en mängd olika storlekar.
Hur gick det?
Inte så bra. Pappa lät tveksam, sedan hamnade han på sjukhus, men han är i full fart igen så skall ta upp det.
#14: Det var tråkigt - men ett bra försök i allafall.
Har han några egna idéer hur man kan underlätta?
Nej, han behöver nog bara vänja sig vid tanken. Det är synd att det inte finns någon affär där så man kan handla på öppet köp och prova hemma, tror han skulle gilla det.
Jag har inte gett upp än…..😉
#16: Har inte de flesta affärer öppet köp?
Jo, men om man handlar på internet måste man dels göra ett snyggt paket, åka till posten, stå i kö och betala returporto. Vill bespara min 92-åriga far det.
Aah! Då förstår jag.