Funktionshindrade iFokus

Funktionshindrade

Etikettrörelsehinder
Läst 103 ggr
johan
3

Proteser blir allt mer avancerade

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det här är ett så otroligt spännande område. Hur vi inte bara kan hjälpa till att få tillbaka kroppens funktion, utan även kunna förbättra den.

Det händer så mycket och jag blir alltid tårögd när jag ser vad mänsklig uppfinningsrikedom kan skapa.

Tids nog blir dom nog så bra att det blir en etisk fråga om hur mycket bättre än mänsklig vi tillåts bli.

Mvh // Johan

johan
0

-

Mvh // Johan

thenameless
0

#0: Väldigt sant. Mycket spännande. även genteknologi och arbetet med nervceller som kan förändras till vilken som helst. Jag drömmer fortfarande om att tekniken skall kunna fixa mina trasiga nerver

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Niklas
1

Jag tycker det är häftigt att folk har börjat bygga proteser i 3D-skrivare. En sak jag inte har fattat är hur de som gör det fixar den del som läser av en arms eller ett bens muskelrörelser och översätter dem till elektriska signaler.

En annan häftig företeelse med anknytning till saknade kroppsdelar, är de människor som, i stället för att skaffa proteser, lär sig leva livet utan proteser genom att anpassa sig.

Rick Allen, trummis i Def Leppard, är den jag först kommer att tänka på. Han blev av med vänsterarmen i en bilolycka 1984. 1986 var han tillbaka i bandet och gjorde succé i Monsters of Rock som enarmad trummis. Han hade anpassat sin spelstil, trummorna och låtarna så att han kunde spela med en arm.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-09-02 11:07 av Niklas
thenameless
0

#3 han spelade t o m aukustiskt igen på några av de sista plattorna de gjorde. vilket e riktigt skickligt som trummis med bara en arm.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Niklas
0

#4: Du får det att låta som om de har slutat. De kan väl ge ut fler skivor? 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning