Annons:
Läst 18 ggr
Ragatans Naturande
2022-08-06 12:17

Rätt till tillgänglighet

https://www.do.se/diskriminering/olika-former-av-diskriminering/bristande-tillganglighet-ar-diskriminering

Du som har en funktionsnedsättning har rätt att ställa skäliga krav på tillgänglighet i olika verksamheter. Och du som är ansvarig för en verksamhet är skyldig att genomföra skäliga åtgärder för att verksamheten ska vara tillgänglig för en person med funktionsnedsättning. Här beskriver vi vad den rättigheten och skyldigheten innebär.

Innehåll på sidan
Vad är bristande tillgänglighet enligt lagen?
Rätten att ställa vissa krav på tillgänglighet
Vad innebär "skäliga" tillgänglighetsåtgärder?
Vem har ansvar för tillgängligheten?
Vad är bristande tillgänglighet enligt lagen?
Bristande tillgänglighet är när en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning.

Rätten att ställa vissa krav på tillgänglighet
Du som har en funktionsnedsättning har rätt att ställa skäliga krav på tillgänglighet på restauranger, i butiker, i skolan, på arbetsplatsen, när du besöker ett sjukhus och ytterligare flera samhällsområden. Observera dock att lagen inte gäller överallt och att det finns undantag till exempel inom varor, tjänster och bostäder.

Det handlar först och främst om att du ska kunna få del av den aktuella verksamheten. Det behöver inte alltid ske på exakt samma sätt som är möjligt för personer utan funktionsnedsättning men skillnaderna får inte vara större än vad som är sakligt påkallat.

Vad innebär "skäliga" tillgänglighetsåtgärder?
Lagen ställer krav på att verksamheter ska genomföra så kallade skäliga tillgänglighetsåtgärder. Vad som är skäliga åtgärder avgörs genom en helhetsbedömning i varje enskilt fall.


Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com

Bristande tillgänglighet betyder att en person med en funktionsnedsättning missgynnas om en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder.
  • Redigerat 2022-08-06 12:18 av Ragatans Naturande
Annons:
Upp till toppen
Annons: