Funktionshindrade iFokus

Funktionshindrade

Etikettordet-är-fritt
Läst 68 ggr
Pyttelite
2022-08-08 10:11
3

Historisk tillbakablick

Lista över historiska händelse för funktionshindrade.

En fruktansvärd läsning som ger uttryck för en skev människor syn men kan vara väl värd att tänka på hur illa det varit.

• 1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.
  • 1889 fick döva barn skolplikt.
  • 1896 fick blinda barn skolplikt.
  • 1944 fick barn med utvecklingsstörning som ansågs bildbara skolplikt.
  • 1962 fick barn med rörelsehinder skolplikt.
  • 1968 fick alla barn med utvecklingsstörning skolplikt.
  • 1935 stiftades lagen om tvångssterilisering, som bland annat omfattade vissa personer med funktionsnedsättning. Lagen gällde fram till 1975.
  • 1945 fick personer som var omhändertagna av fattigvården rösträtt.
  • 1955 blev insulin kostnadsfritt för personer med diabetes.
  • 1968 kom omsorgslagen som gav nya rättigheter för personer med utvecklingsstörning.
  • 1969 fick personer med epilepsi gifta sig.
  • 1981 erkände riksdagen teckenspråket som dövas första språk.
  • 1989 avskaffades omyndighetsförklaringen och alla medborgare över 18 år fick rätt att rösta.
  • 1994 kom assistansreformen.
  • 1999 började den första diskrimineringslagstiftningen som omfattade funktionshinder att gälla. Den reglerar rättigheter i arbetslivet.

https://www.nordiskamuseet.se/artiklar/kort-historik-om-funktionsnedsattning

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ord och synsätt Idiot, imbecill, sinnesslö, efterbliven, dåre, vanför, krympling, invalid, kroniker, handikappad. Orden har skiftat och orden har också signalerat att problemen legat hos individen själv. Numera talar man om funktionshinder, funktionsnedsättning eller nedsatt funktionsförmåga. Idag är det huvudsakligen samhällets utformning som avgör om en funktionsnedsättning
  • Redigerat 2022-08-08 10:12 av Pyttelite
  • Redigerat 2022-08-08 10:17 av [Ragatans Naturande]
[Ragatans Naturande]
2022-08-08 10:16
1

Jättebra och jätteviktig information, som vi alla måste minnas och föra fram. - Tack.

Jag hade en vän född på sent 50 tal med lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Jag vet inte om det var Downs syndrom och autistiska drag, det spelar ingen roll. som barn och tonåring stängdes hen in i garderob eller källare när bekanta till familjen kom på besök eller om det var andra människor där. Annars jobbade hen på gården, var duktig med djuren, på åkrarna och med traktor.

En annan vän till mig jämngammal med denne funktionshindrade person, började ta med sig personen ut och hjälpte hen ta körkort och hen började komma ut bland folk och kom till mitt stall en gång i veckan med en säck morötter till min häst. Min häst gnäggade välkomnande när hen kom med morotssäcken över axeln. Man riktigt såg hur glad hen blev att ha en uppgift och på så sätt fick hen även fika och bensinpengar. Vi gick ofta upp till ridskolans café och fikade då.

Tyvärr dog vännen för ungefär tio år sedan. Men hen fick ändå flera fantastiska år som en jämlik person och människa, vilket borde vara målet för alla.

PS. Jag har fäst detta fantastiska inlägg på löpsedeln. DS

• Redigerat 2022-08-08 11:32 av [Ragatans Naturande]
Pyttelite
2022-08-08 10:18
2

Tack även om din berättelse slutade soligt så är det en fruktansvärd skildring för hur det var för inte så länge sedan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Eda
2022-08-09 09:39
1

Jag instämmer med att det är en jättebra och jätteviktig information, som inte får glömmas bort.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sabah
2022-08-09 10:05
1

Skrämmande läsning om hur nedvärderade många människor varit!

Visste inte att människor med epilepsi inte hade fått gifta sig tidigare! Många andra saker kände jag till.

Skönt att det gått åt rätt håll under åren!

Jag utbildade mig och jobbade som personlig assistent när assistansreformen kom.

💖🧡💛💚💙💜

[Ragatans Naturande]
2022-08-09 10:09
1

Jag tycker att det är skrämmande hur nedvärderande många människor har varit.

Men jag personligen, tycker att det är ännu mer skrämmande, hur många människor som är nedvärderande än idag.

• Redigerat 2022-08-09 11:21 av [Ragatans Naturande]
Sabah
2022-08-09 11:07
0

#5: Nä, allt är inte vunnet, kampen pågår dessvärre än! Lika rättigheter åt alla! 💪

💖🧡💛💚💙💜

[Ragatans Naturande]
2022-08-09 11:25
0

#6:

Värdegrund, etik, moral, vett, etikett, medmänsklighet och hänsyn bör diskuteras och tränas på kontinuerligt inom Hemvård och assistans-/assistansbolag/kommun och region

Med KRAV på deltagande i konferenser och kurser av anställd personal, annars löneavdrag och i återkommande fall av frånvaro, avsked.

Och det oavsett ålder på personal. Man ska inte säga jag är 63 år och så här har vi gjort i 40 år, jag behöver inte lära mig något. Jag kan redan allt och går snart i pension. I såna fall kanske man ska gå i pension redan igår.

Att jag skriver detta, beror på att jag hört och sett exempel på flera såna här uttalanden.

• Redigerat 2022-08-09 12:31 av [Ragatans Naturande]