Rullstols-vasalopp? Varför inte.
– Vi vill visa att ingenting är omöjligt och hoppas att Vasaloppet nappar på det här så det kan bli en riktig ”rullstolsvasa” i framtiden, säger initiativtagaren Anders Andrae som åker rullstol.
Vasaloppets sommarvecka startar på fredag med Cykelvasan men redan förra veckan startade den rullstolsburna gruppen sin resa mellan Sälen och Mora. De följer Cykelvasans sträckning men har delat upp loppet i åtta etapper. Deltagarna åker permobil eller rullstol tillsammans med åtta medhjälpare.
– Jag vill ju helst åka Cykelvasan, men det får jag inte så det fick bli det här istället, säger Andreas Eriksson som åker permobil.
– De tycker att vi är i vägen.
Jag har gått både vårruset och lite andra 5-6 km's lopp här hemma i Örebro, med rullator och fått samma medalj som övriga deltagare. Så jag tycker inte att det ska vara en omöjlighet att få vara med i olika lopp på sina premisser.
Tyvärr orkar jag inte gå många meter i taget med rullator längre, utan nu är permobilen min bäste vän utomhus.

Jag tycker att rullstolsåkare ska tävla på samma Vasalopp som de som går.
Stolt ägare till tre La permer
#2: Eller hur, vi blir ju tilldelade rullatorer, rullstolar och permobiler som GÅNGhjälpmedel… Och vi som har permobil, ska ju vid högre hastighet använda CYKELbanor. Så varför ska vi inte få vara med på "lika villkor", även där.
Lika villkor… ska inte bara gälla skyldigheter.
Lika villkor… ska även gälla rättigheter
- Redigerat 2022-08-12 13:11 av [Ragatans Naturande]