Rörelsehinder

Rollatorns uppfinnare

2019-11-09 10:19 #0 av: Eda

Facebooksidan FÖRENINGEN FÖR ONÖDIGA KUNSKAPER som jag nyligen upptäckte tycker jag är väldigt rolig, där får man såväl många historiska kunskaper som mycket udda. 

Där står bl.a. om att rollatorns uppfinnare var en svensk poliodrabbad kvinna, Aina Wifalk från Västerås, som 1978 lämnade in sin idé på en helt ny typ av gånghjälpmedel på hjul till en statlig utvecklingsfond. Handläggarna insåg potentialen, sköt till pengar och kopplade in ett företag som gjorde konstruktionen.

Hon tog aldrig patent för rollatorn men fick dock royalties från försäljningen och ett Husmoderspris. När hon fick det sade hon. ” -Jag begriper inte varför jag får den här husmodersbelöningen. Jag är ju ingen husmor och har inte massor av barn!”

Hon tyckte även att dom största bristerna fanns i människors attityder. Som när folk ¬säger ”de handikappade”. – Inte säger man ”de friska”. Vi är individer och inte en grå massa. Aina Wifalk avled 1983.

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl
2019-11-09 11:19 #1 av: Maria

Rollatorn är ett fantastiskt hjälpmedel. Jag har själv en som jag tyvärr varit i behov av vid tillfällen.

I början trodde jag det hette rullator.

Jag minns på 80-talet då jag en kort tid praktiserade i hemtjänsten och då berättade de hur svårt det var för de gamla "gubbarna" i området att börja använda rollator. Det var mest en "tantgrej" då. När den första mannen började använda sin så blev det en slags epidemi och snart så satt det gamla farbröder på bänkarna som nu äntligen kunde börja gå ut och umgås tillsammans den varmare årstiden.

/Maria

Anmäl
2019-11-09 14:16 #2 av: Eda

Jag trodde också att den hette rullator,  men båda benämningarna rullator respektive rollator är korrekta enligt Svenska Akademiens ordlista.  Att jag valde rollator beror på att det stod rollator i artikeln jag läste om Aina Wifalk.

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
👗Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA  HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna! 🌺

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.